Hoe komt een gezin uit Diepenbeek zo snel aan 1,9 miljoen views op TikTok?

De familie Hendrikx uit Diepenbeek is sinds deze week een ware hype op TikTok. Het gezin maakte een video waarin het de "Jerusalema Challenge" doet. Ondertussen hebben maar liefst 1,9 miljoen TikTok-gebruikers de video gezien. Hoe komt het dat video's op TikTok sneller viraal gaan dan op Facebook, YouTube of Instagram? Volgens Chris Demeyere, socialemediaspecialist bij Punchline, heeft het allemaal te maken met de manier waarop TikTok werkt.

"Jerusalema", het liedje van de Zuid-Afrikaanse producer Master KG is uitgegroeid tot de zomerhit van het moment. Het nummer is ook populair geworden dankzij een zeer herkenbaar dansje dat tijdens de Jerusalema Challenge wordt opgevoerd

"Alles draait rond de for you-pagina."

Dat dansje heeft veel mensen geïnspireerd. Zij posten hun video's op de sociale media tewijl ze in groep dansen op de tonen van "Jerusalema". Dat bracht het gezin Hendrikx uit Zutendaal op het idee om hetzelfde te doen. Zij postten een video op TikTok en zonder het echt te beseffen ging het filmpje viraal. Ondertussen hebben 1.9 miljoen TikTok-gebruikers het filmpje gezien. Dat is heel veel, en op zeer korte tijd. Hoe komt dat?

"TikTok is een platform waarop leuke filmpjes snel viraal gaan", zegt Chris Demeyere, socialemediaspecialist bij Punchline, een bedrijf dat organisaties adviseert hoe ze campagnes op sociale media moeten opzetten. "Alles in de app draait rond de for you-pagina, die toont filmpjes die door TikTok speciaal voor jou zijn geselecteerd", legt Demeyere uit. Zo onthoudt TikTok wat je graag ziet, en zal het gelijkaardige filmpjes aanbieden.

En dat is het grote verschil met andere platformen zoals Instagram, Facebook of YouTube. Daar zijn de gebruikers en influencers, die hun brood verdienen door hun aanwezigheid op sociale media, afhankelijk van hun volgers.  Als de volgers de video's leuk vinden, zullen zij die delen, en dat genereert views. Bij TikTok werkt het anders. "Als je in de for you-pagina een filmpje tot het einde kijkt, onthoudt TikTok dat en verschijnt het filmpje bij anderen. Zo krijgen mensen, die het gezin in Diepenbeek niet volgen, het filmpje te zien. En dat genereert heel veel views." 

Alle ingrediënten zijn er

Wat volgens Demeyere het filmpje ook een boost heeft gegeven, is dat het eerst bij ons viraal is gegaan. "Ook dat weet Tiktok. Filmpjes die in hun eigen regio veel gezien worden, maken veel kans om over de rest van de wereld veel views te krijgen."

Als je een filmpje tot het einde kijkt, onthoudt TikTok dat en verschijnt het filmpje bij anderen. 

Demeyere benadrukt ook dat het filmpje van de familie Hendrikx alles in huis heeft om viraal te gaan. "Het filmpje is wholesome, je krijgt er een goed gevoel bij. Je hebt een gezin, dat danst op een nummer dat op dit moment heel populair is. TikTok heeft dat graag en zal dat ook promoten." 

"Het algoritme dat TikTok gebruikt om filmpjes viraal te laten gaan, werkt ook andersom", legt Demeyere uit. "Als weinig mensen jouw filmpje uitkijken, dan denkt TikTok dat het de mensen niet interesseert." Gevolg: het filmpje gaat niet viraal en verdwijnt. Demeyere herinnert video's van beroemde influencers die nauwelijks views kregen omdat ze niet bekeken werden.

De familie Hendrikx heeft nu een TikTok-hype te pakken, maar haar video heeft nog geen record gebroken. Dat staat op naam van Celine Dept, zij heeft ooit 204 miljoen views gehaald met een video (zie hieronder, red.). Dept is dan ook de grootste Tiktokker in ons land en heeft 10 miljoen volgers.

Meest gelezen