Nieuwe CEO van de VRT Frederik Delaplace: "Stilstaan betekent jezelf irrelevant maken"

De nieuwe CEO van de VRT Frederik Delaplace heeft in zijn ziel laten kijken bij Friedl’ Lesage in het Radio 1-programma "Touché". Hij is nu een maand aan de slag als nieuwe baas van de openbare omroep en hij staat te popelen om zijn project te realiseren. "Ik wil er mijn steentje toe bijdragen dat de VRT de verandering in mediaconsumptie gaat omarmen, zodat de openbare omroep over 10 of 20 jaar nog altijd relevant is", zegt hij. 

In een filmpje dat Frederik Delaplace verspreidde bij het personeel van de VRT had hij het er al over. "We staan voor grote uitdagingen. We gaan heel veel zaken moeten veranderen en willen veranderen. Ten goede. Dat vind ik ongelofelijk boeiend.” 

Delaplace vindt dat VRT een beetje zelfverzekerder mag worden. "Het bedrijf mag iets meer de rug rechten en trots zijn op wat het doet. Ik weet dat heel veel VRT-medewerkers zeggen: "Wij zijn al trots op wat we doen". Ik geloof dat ook, maar we moeten dat nog meer gaan uitstralen, ook naar de buitenwereld toe."

De VRT mag iets meer de rug rechten en trots zijn op wat het bedrijf doet.
VRT-CEO Frederik Delaplace

De mediaconsumptie is heel erg aan het veranderen. Niet iedereen kijkt nog tv of luistert nog naar de radio. Volgens Delaplace moet de openbare omroep zich daar aan aanpassen om te overleven. "Het zijn niet de politici die voor ons gaan bepalen hoe een mediabedrijf er in 2030, 2040 gaat uitzien. Dat moeten we zelf gaan doen. We zijn vandaag een ongelofelijk belangrijke speler in dat medialandschap. We maken ongelofelijk goeie radio, ongelofelijk goeie tv, we hebben websites, we hebben in nieuws een betrouwbaarheid die zijn gelijke niet kent in de markt. Laat ons uitgaan van die kracht en dat meebrengen in dat veranderingstraject."

Bekijk hier het filmpje waarin Frederik Delaplace zich voorstelt aan het VRT-personeel:

Video player inladen...

Liefde voor muziek

In “Touché” op Radio 1 gaat Delaplace dieper in op zijn missie. Hij vindt dat de VRT de buitenwereld duidelijker moet maken waar de openbare omroep voor staat. “Nu leeft bij te velen het gevoel: wat zijn ze daar bij de VRT in godsnaam aan het doen”, zegt hij. “We moeten de meerwaarde van de VRT voor het Vlaamse medialandschap beter duiden en erin slagen om een positief, toekomstgericht en ambitieus project rond de VRT uit te bouwen. Dan zullen akkefietjes die nu vaak opgekrikt worden tot grote rellen, makkelijker van de VRT kunnen afspatten.”

We moeten de meerwaarde van de VRT voor het Vlaamse medialandschap beter duiden

VRT-CEO Frederik Delaplace

De beheersovereenkomst is hierbij een belangrijk element. “Het feit dat de VRT afspraken maakt met de regering over wat de rol en de toegevoegde waarde is van een publieke omroep, vind ik zeer goed. Ik deel die doelstellingen ook en ben daar enthousiast over. Maar we moeten bekijken hoe we die doelstellingen op een betere manier kunnen realiseren”, zegt hij.

Hij vindt het heel fijn dat de VRT een norm heeft die zegt hoeveel Vlaamse muziek er moet gedraaid worden op Radio 2, maar hij denkt dat er ook andere manieren zijn om te gaan invullen wat de publieke omroep anders wil doen dan anderen. Zo is hij heel erg jaloers op het programma “Liefde voor muziek” op VTM, waarbij Vlaamse artiesten van diverse pluimage elkaars nummers coveren.

Besparingen

In december vorig jaar kwam het personeel van de openbare omroep op straat, nadat de Vlaamse regering nieuwe besparingen had aangekondigd. Delaplace vindt die besparingen geen belemmering voor de toekomst van de VRT.

“De VRT is echt geen uitzondering in de mediawereld met een oefening om met minder middelen nog beter te doen. Ik ben er echt van overtuigd dat de VRT voldoende financiële middelen heeft om een goeie en sterke publieke omroep te zijn en te blijven”, zegt hij. Hij stelt daarbij geen ontslagen voorop. “Maar er zal veel moeten veranderen. Dat moet ook bij onze collega’s in de commerciële sector en bij andere publieke omroepen in Europa. Media en mediaconsumptie zijn zo sterk aan het veranderen, dat stilstaan echt betekent dat je jezelf irrelevant zal maken.”

"Leef, godverdomme, leef"

Delaplace is afkomstig uit Oostrozebeke in West-Vlaanderen en woont nu met zijn gezin in de Brusselse Rand. Bij zijn gezin komt hij tot rust. "Ik heb mijn zonen, mijn pluszonen en mijn grote liefde. Die zorgen ervoor dat er niet over budgetten en beheersovereenkomsten wordt gediscussieerd thuis", zegt hij. In het weekend is hij veel aan zee. "Dat helpt ook om het hoofd leeg te maken, lange wandelingen aan zee."

De nieuwe CEO van de VRT is een levensgenieter. Voordat hij aan de slag ging bij de VRT was hij CEO van het mediabedrijf Mediafin dat onder meer de krant De Tijd uitgeeft. "Ik feest wel graag", zegt hij. "Toen ik vertrok bij Mediafin, stuurde een collega mij een berichtje: "Geen probleem Frederik, die foto's van tien jaar personeelsfeesten zitten veilig opgeborgen." Maar ik vind, als er feest is, is er feest. De CEO moet ook daarin voorop gaan."

Het levensmotto van Delaplace is “leef, godverdomme, leef”. Dat hij het leven met zoveel passie omarmt, heeft misschien te maken met het feit dat zijn leven bijna was gestopt toen hij zeven was. “Toen ik zeven jaar was, zijn we met het hele gezin betrokken geraakt in een groot auto-ongeval, wat flinke gevolgen had voor mijn ma, mijn pa en ikzelf. Mijn twee zussen zijn er redelijk ongeschonden uitgekomen. Ik heb een aantal maanden in het ziekenhuis doorgebracht. Maar we zijn er allemaal goed uitgekomen, wonderwel, zonder grote gevolgen.”

Nu wordt daar nog weinig over gesproken. “Dat beheerst je leven niet. Maar misschien is het wel goed om te weten dat je misschien al 43 jaar in extra time leeft. Dat helpt wel om wat positief in het leven te staan.”

Je kan de uitzending van "Touché" met Frederik Delaplace beluisteren op de website van Radio 1.

Meest gelezen