Presidentskandidaat Joe Biden voert campagne in game: "Games zijn maatschappelijk fenomeen geworden"

De Democratische presidentskandidaat Joe Biden is sinds kort te bewonderen in Animal Crossing, een zeer populaire game die op de Nintendo-console gespeeld wordt. Spelers kunnen in de game figuren van Biden en zijn running mate Kamala Harris, en reclameborden van de politici gebruiken. Het is niet de eerste keer dat games gebruikt worden om een politieke boodschap te verspreiden. Barack Obama plaatste in 2008 een advertentie in een game en actievoerders in Hongkong verspreidden ook boodschappen in Animal Crossing.

Als je Animal Crossing in Amerika speelt, is de kans groot dat je de Democratische presidentskandidaat Joe Biden en zijn running mate Kamala Harris zal tegenkomen. De politicus, die door de coronacrisis geen grote bijeenkomsten kan organiseren, heeft de stap gezet naar de gamewereld om zijn boodschap te verspreiden. 

Download Joe met een QR-code

Animal Crossing is een game die in 2001 door Nintendo werd ontwikkeld. In de game krijgen spelers een eilandje dat ze moeten onderhouden. Ze moeten bomen planten, het gras afrijden en kunnen huisjes bouwen. Ze worden omringd door dieren, met wie ze kunnen praten. Wat Animal Crossing ook leuk maakt voor de gebruiker, is dat je met verschillende vrienden tegelijk kan spelen, en ook chatten. “De game is razend populair bij jongeren en ook volwassenen spelen die af en toe”, zegt David Verbruggen, woordvoerder van FLEGA, de Vlaamse Gamingfederatie en kenner van games. 

Computerspelletjes zijn een maatschappelijk fenomeen geworden. De meeste games speel je al lang niet meer alleen. Je spreekt online af met vrienden en trekt samen ten strijde

“Het spel is heel engaging”, zegt Verbruggen. “Je moet iets doen om iets te krijgen, als je bijvoorbeeld een appel plukt om op te eten, kan je pas 24 uur later opnieuw een appel plukken.”

Spelers kunnen ook attributen downloaden om hun leven aangenamer te maken. Eerder deze week verschenen twee gloednieuwe personages in Animal Crossing: Joe Biden en zijn running mate Kamala Harris. Je kan met een QR-code een figuurtje van Biden en Harris downloaden en meespelen. En omdat het hier over een politicus gaat die midden in een campagne zit, kan je als speler ook borden met de opschrift “Team Jo” gebruiken. Zo kunnen gamers hun steun betuigen aan de Democratische presidentskandidaat. 

Volgens Verbruggen toont de demarche van Biden aan hoe games tegenwoordig geëvolueerd zijn. “Computerspelletjes zijn een maatschappelijk fenomeen geworden. De meeste games speel je al lang niet meer alleen. Je spreekt online af met vrienden en trekt samen ten strijde”, zegt Verbruggen. Hij vindt ook dat het campagneteam van Biden slim is om daarop in te zetten. 

“De game-industrie is tijdens de lockdown heel sterk gegroeid. Deze groei zet zich nog altijd voort. Door Biden in Animal Crossing te introduceren, bereikt zijn campagneteam een doelgroep die hij normaal gezien niet kan bereiken: jongeren.” 

Volgens Verbruggen zijn gamers ook meer geëngageerd omdat ze actief bezig zijn. “Joe Biden die plots in jouw game verschijnt, is niet zoals een reclamespot van de politicus die je ziet passeren op sociale media of tv”, legt Verbruggen uit. 

Ook Hongkong

Het is niet de eerste keer dat een game wordt ingeschakeld om een politieke boodschap te verspreiden. Een paar maanden geleden gebruikte Joshua Wong, een activist in Hongkong, die met duizenden anderen op straat kwam voor meer democratie, ook Animal Crossing. Hij plaatste borden met politieke boodschappen op zijn eilandjes. Andere Chinese activisten zetten een QR-code in de game om geld in te zamelen voor hun lotgenoten. En Bidens partijgenoot en voormalig president van Amerika, Barack Obama, plaatste in 2008 al een advertentie in een game. 

Naast politieke boodschappen, worden games ook gebruikt door bands om een concert te geven. In april, in volle lockdown, trad de Amerikaanse Rapper Travis Scott in de populaire game Fortnite (wereldwijd 350 miljoen gebruikers, red.). “Ik was erbij”, herinnert Verbruggen zich. “Het was een heel groot succes. Tijdens het concert werden alle spelactiviteiten gestopt: je kon als speler gratis meekijken, maar je moest er wel snel bij zijn, want het aantal toeschouwers was beperkt.”

Maar liefst 12 miljoen Fortnite-gamers hebben het concert live gevolgd. Daarnaast zagen 92 miljoen mensen de videoclip van de game op YouTube (de mensen die je rond de rapper ziet zijn gamers die zo met hun figuurtje zijn ingelogd, red.)

Een fragment uit het concert van Travis Scott: 

Minecraft, de game van Microsoft, organiseerde zelfs een festival in de game genaamd “Block By Blockwest”. Verschillende artiesten, waaronder Pussy Riot en Idles, kregen de gelegenheid om een show van 20 minuten op te voeren. Het festival was een groot succes en Minecraft herhaalde de actie met andere bands.

Verbruggen denkt dat we in de toekomst nog veel campagnes van artiesten en politici zullen zien verschijnen in games. En dat zal de industrie en het bereik van artiesten en politici alleen maar vergroten. “De stap naar de gamewereld zal sneller gezet worden. Verschillende bedrijven adverteren nu al in Animal Crossing. En sommige organisaties houden brainstormsessies in de game, maar dan als figuurtjes.” 

Meest gelezen