Gooding & Company

Bugatti van koning Leopold III geveild voor recordbedrag van 10,7 miljoen euro

Een Bugatti Type 59 Sports uit 1934, een raceauto die nog eigendom van koning Leopold III geweest is, heeft op een veiling in Groot-Brittannië 8,5 miljoen pond (9,53 miljoen euro) opgebracht. Daarbij komt de commissie voor het veilinghuis, waardoor de koper in totaal 9,535 miljoen pond (10,7 miljoen euro) op tafel moet leggen. Volgens het veilinghuis gaat het om een nieuw wereldrecord voor een Bugatti.

De raceauto maakte deel uit van een grote verkoop van oldtimers en classics door het Londense kantoor van het Amerikaanse veilinghuis Gooding & Company. Het is een wagen van de Franse autobouwer Bugatti, Type 59. Dat model heeft bijna mythische proporties bij liefhebbers: het blinkt niet alleen uit in technisch vernuft, het wordt ook beschouwd als een van de meest elegante racewagens van voor Wereldoorlog II.

Deze Bugatti is een Type 59 Sports uit 1934 en heeft volgens het veilinghuis een wel heel bijzondere geschiedenis. Hij maakte deel uit van het Bugatti Grand Prix-team in het raceseizoen 1934-1935. Hij werd, met René Dreyfus aan het stuur, derde in de GP van Monaco en won dat jaar ook de Belgische GP in Spa.

Bugatti bouwde het voertuig nadien om tot een sportwagen, met een nieuwe versnellingsbak, aangepast chassis en koetswerk. Het werd in het zwart geschilderd en in 1937 verkocht aan koning Leopold III. De vader van wijlen koning Boudewijn was een liefhebber van Bugatti.

Het voertuig veranderde nadien nog vier keer van eigenaar, maar bleef al die tijd in zijn originele staat. Volgens het veilinghuis verkeert de "57248" (chassisnummer) de auto ook nu nog altijd in topconditie en is het zonder twijfel de belangrijkste en meest originele van alle Bugatti-racewagens.

Bekijk hier een filmpje van het veilinghuis met de Bugatti Type 59 Sports uit 1934 in actie.

Koper onbekend

Het veilinghuis had vooraf gehoopt om 10 miljoen pond (ruim 11 miljoen euro) voor de raceauto te krijgen, het werd uiteindelijk 8,5 miljoen pond (9,53 miljoen euro). Door de commissie voor het veilinghuis loopt het bedrag nog op tot 9,535 miljoen pond (10,7 miljoen euro). Bij de veiling kon alleen telefonisch geboden worden. Wie de koper is, is niet bekend.

Er werden in totaal 15 historische voertuigen te koop aangeboden, waarvan er nog enkele voor miljoenbedragen onder de hamer gingen. Zo bracht een Bugatti Type 57S Atalante (1937) 7,855 miljoen pond (8,8 miljoen euro) op, een recordbedrag voor dit type. Een Lamborghini Miura P400 SV Speciale (1971) leverde 3,2 miljoen pond (3,6 miljoen euro) op, een Bugatti Type 35C Grand Prix (1928) 3,935 miljoen pond (4,4 miljoen euro), een Aston Martin Ulster (1935) 1,583 miljoen pond (1,775 miljoen euro), een Vauxhall 30-98 OE-Type Wensum (1924) 1,247 miljoen pond (1,4 miljoen euro), een Aston Martin DB3S (1955) 3,011 miljoen pond (3,38 miljoen euro) en een Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Alpine Eagle Tourer (1919) 1,023 miljoen pond (1,15 miljoen euro).

Meest gelezen