AZ Alma-ziekenhuis in Eeklo neemt extra veiligheidsmaatregelen na agressie op spoedafdeling

Het AZ Alma-ziekenhuis in Eeklo bekijkt hoe ze hun veiligheidsplan kunnen verfijnen om agressiegevallen aan te pakken. In een week tijd kreeg de spoedafdeling van het ziekenhuis 3 keer te maken met agressie. De politie moest in alle gevallen tussenkomen. 

“Afgelopen week zijn we in contact gekomen met 3 gevallen van agressie”, vertelt hoofdverpleegkundige Lode Dhaenens bij Radio 2 Oost-Vlaanderen. “In 2 gevallen werd er fysiek geweld gebruikt, in het andere geval was het enkel verbaal geweld. Het valt ons op dat we steeds meer met zulke gevallen in contact komen, dus moeten we er iets aan doen.” 

Werkonbekwaam

Het ergste incident vond zaterdag plaats. Een medewerker van de spoeddienst werd in de rug aangevallen en op de grond geduwd. Hij moest vervolgens ook enkele klappen incasseren van een boze patiënt. “De patiënt in kwestie was kwaad omdat hij moest wachten om te gaan roken”, licht Dhaenens toe. “Het slachtoffer heeft enkele kneuzingen opgelopen, zijn bril is kapot en het incident had ook een zware mentale impact. Het valt ons dan ook zwaar dat zulke dingen gebeuren terwijl we elke dag klaar staan om mensen te helpen.” De medewerker van de spoeddienst is een tijdje werkonbekwaam. 

Beleid verfijnen

“Het is heel belangrijk dat we deze gevallen gebruiken om ons veiligheidsbeleid opnieuw te bekijken en te verfijnen”, gaat Dhaenens verder. “Komende donderdag plannen we bijvoorbeeld een ventilatiemoment met onze dienst. Het is belangrijk dat onze medewerkers even op een rijtje kunnen zetten wat er gebeurd is. We gaan dan ook in gesprek met hen om te luisteren welke noden er in het team zijn om verder aan de slag te gaan.” Aan het begin van de coronacrisis plaatste het ziekenhuis extra stewards aan de draaideur van het ziekenhuis. Er wordt onder meer bekeken of dat uitgebreid kan worden. 

Agressietrainingen

“We moeten meer doen om zulke problemen aan te pakken, maar er gebeurt ook al heel wat”, zegt Dhaenens nog. “Zo organiseren we opleidingen waar ons personeel leert omgaan met agressie. Verschillende diensten kregen al een opleiding over verbale agressie, in de toekomst moet er ook een opleiding volgen over fysieke agressie. Helaas lagen de opleidingen een tijdje stil door de coronacrisis. Daarnaast hebben we ook een escalatieteam dat opgeroepen kan worden via een knop op je telefoon. Het team bestaat uit zowel verpleegkundigen als stewards.”

Meest gelezen