Nieuw plan openbaar vervoer arrondissement Leuven: "Bussen beter doen aansluiten daar waar er nood is" 

Het openbaar vervoer in het arrondissement Leuven wordt grondig herbekeken. De Leuvense Vervoerregioraad heeft daarvoor een plan laten uitwerken met als doel om de bussen beter te doen aansluiten met de werkelijke noden. Het plan ligt volgende maand op tafel bij de verschillende gemeenten.

De Leuvense Vervoerregioraad heeft een studie laten uitvoeren naar een nieuw plan voor het openbaar vervoer in het arrondissement Leuven. De Vervoerregioraad bestaat uit alle 31 gemeenten van het Leuvense arrondissement zonder Boortmeerbeek, maar met Hoeilaart en Overijse.  De Vervoerregioraad heeft meer dan een jaar gewerkt aan de opstelling van een nieuw plan voor het busvervoer in het Leuvense arrondissement. Per wijk werd gekeken waar de vraag naar openbaar vervoer het grootst is, om zo in te schatten waar buslijnen het best kunnen ingelegd worden.

Vervoer op maat

Naast busvervoer is er in dat plan ook sprake van "vervoer op maat" in de verschillende gemeenten: “Dat vervoer op maat zal dan voor een stuk bestaan uit deelwagens en –fietsen die ook vanuit de vervoersregio in de verschillende gemeenten zullen ingepland worden”, zegt Hans Eyssen, burgemeester van Holsbeek (CD&V) en voorzitter van de Leuvense Vervoerregioraad. “En we gaan ook flextaxi’s inzetten in de regio’s waar er geen of weinig reguliere buslijnen zijn. Die zullen dan de belbussen vervangen.”

Nog niet voor morgen

Het vervoersplan voor het arrondissement Leuven, wordt op 13 oktober voorgelegd aan de gemeentebesturen. De nieuwe plannen zijn nog niet voor morgen. Die zullen in werking treden in december 2021, dus over iets meer dan een jaar. Tot dan blijven de reguliere buslijnen zoals de belbussen tot december volgend jaar.

Meest gelezen