Toekomstig busplan Leuven: "Minder bussen door centrum, maar bussen rijden later"

Er zullen in de toekomst minder bussen rijden door het centrum van Leuven. De bussen zullen 's avonds wel later rijden en het aanbod naar enkele belangrijke plaatsen wordt verbeterd, zoals naar de Vaartkom en het Wetenschapspark. Dat zijn de belangrijkste punten uit het toekomstig busplan voor Leuven.

Het toekomstig busnetwerk voor Leuven is een onderdeel van het regionaal vervoerplan dat opgesteld werd door lokale besturen van de regio Leuven en zijn mobiliteitspartners De Lijn, Agentschap Wegen & Verkeer en NMBS. Het plan moet meer reizigers verleiden om de bus te nemen naar huis, werk en school. De bedoeling is om zo'n 17 procent meer opstappers te vervoeren, met o.a. meer bussen richting station, Gasthuisberg, het Wetenschapspark, Haasrode Research en Heverlee Campus.

Minder bussen door het centrum

Op weekdagen zullen de zeven stadslijnen en de ringbus minstens om de 15 minuten rijden. De reiziger zal dus minder lang moeten wachten. Bussen zullen ingezet worden waar nodig. Alleen nog de twee sterkste regionale lijnen, namelijk lijn 358 (Brussel – Kortenberg – Leuven) en lijn 370 (Diest – Tielt-Winge – Leuven) zullen nog doorheen het centrum rijden. De bussen rijden niet alleen vaker, maar ook vroeger (vanaf 5 uur ’s ochtends) en later, zowel op weekdagen als in het weekend.

“Leuven is een stad in volle groei. We mogen elk jaar steeds meer inwoners, bezoekers en studenten verwelkomen”, laat burgemeester Mohamed Ridouani (SP.A) weten. “Die groei toont zich ook op het openbaar vervoer, dat de voorbije jaren meer reizigers telt. Het nieuwe busplan komt tegemoet aan die groei."

Meest gelezen