Video player inladen...

Meer dan helft van fietspaden langs gewestwegen is onveilig of oncomfortabel: "Oud zeer"

Meer dan de helft van de fietspaden die langs gewestwegen liggen in Vlaanderen is niet veilig of niet comfortabel genoeg. Dat schrijft Het Laatste Nieuws op basis van het nieuwe fietsrapport van het Agentschap Wegen en Verkeer aan. Oost-Vlaanderen scoort het slechtst wat betreft veiligheid op de fietspaden, Antwerpen is de enige provincie die boven de 50 procent scoort. 

In totaal analyseerde het Agentschap Wegen en Verkeer 7.678 kilometer aan fietspaden langs de gewestwegen. Maar liefst 4.159 kilometer voldoet niet aan de normen van de verkeersveiligheid. Dat betekent dus dat meer dan de helft van de fietspaden langs onze Vlaamse gewestwegen in slechte tot zelfs zeer slechte staat verkeert. 

Het rapport van Wegen en Verkeer (dat je hier kan terugvinden) focust voor alle duidelijkheid alleen op fietspaden langs gewestwegen. Om je een idee te geven: zulke fietspaden zijn iets meer dan de helft van alle fietspaden in Vlaanderen. 

Verkeersveiligheid? Antwerpen haalt als enige de helft, Oost-Vlaanderen en Limburg hinken achterop

Op het vlak van verkeersveiligheid scoort het merendeel van de fietspaden ondermaats. Slechts 45,8 procent van de fietspaden voldoet aan de norm, dat is net iets beter dan de vorige meting. 23,3 procent (of 1.787 kilometer) is zelfs "zeer slecht". 

De verkeersveiligheid wordt gemeten door een vergelijking te maken tussen de fietspaden en het "Vademeceum Fietsvoorzieningen". Onder andere het type fietspaden, maar ook de breedte en de snelheid die er op de gewestweg gereden mag worden spelen een rol. 

Antwerpen is de beste leerling van de klas én de enige provincie waar meer dan de helft van de fietspaden langs gewestwegen voldoet. 

Oost-Vlaanderen en Limburg daarentegen hinken stevig achterop. Slechts respectievelijk 37,1 procent en 40,8 procent van de fietspaden langs de gewestwegen voldoet daar aan de verkeersveiligheid. 

In de grafiek hieronder zie je hoe het gesteld is met de verkeersveiligheid op de fietspaden: 

En wat met het comfort?

Verkeersveiligheid is één ding, comfortabel fietsen een ander. Ook dat heeft het Agentschap Wegen en Verkeer in kaart gebracht. 

Wat blijkt? Het is iets beter gesteld met het comfort op onze fietspaden dan met de veiligheid - al is er een lichte achteruitgang tegenover het vorige rapport. 56,3 procent van de fietspaden zijn "behoorlijk" of beter dan dat. Maar ook hier zijn er grote verschillen tussen de provincies. 

West-Vlaanderen, Antwerpen en Oost-Vlaanderen steken er bovenuit, met cijfers rond de 60 procent (dus 60 procent van de fietspaden rijden comfortabel). Ook hier hinkt Limburg - en in mindere mate Vlaams-Brabant - achterop. 

Fietsersbond: "Oud zeer"

"Het is een oud zeer", zucht Wies Callens van de Fietsersbond. "Het gaat niet snel genoeg vooruit om de achterstand in te halen. Het is pijnlijk om vast te stellen dat men er sinds de eerste meting nog altijd niet in slaagt om niet gebuisd te zijn."

Het is pijnlijk om vast te stellen dat men er sinds de eerste meting nog altijd niet in slaagt om niet gebuisd te zijn

Er wordt wél meer geld uitgetrokken, zegt Callens. "Maar als je van heel weinig investeringen naar een beetje meer investeringen gaat, kan je de historische achterstand niet wegwerken. Onder minister Weyts is er bijvoorbeeld ook veel geld naar fietssnelwegen gegaan, maar dat is geld dat dan niet naar deze fietspaden kan gaan."

Vaak knelt het schoentje bij de procedures. "We moeten die fietspaden sneller kunnen aanpakken, en ze moeten future proof zijn. Want er zijn veel meer bakfietsen, veel meer speedpedelecs. De infrastructuur moet daaraan aangepast worden."

Agentschap Wegen en Verkeer: "We moeten keuzes maken"

"Dit rapport drukt ons met de neus op de feiten: er is nog veel werk", beaamt Veva Daniëls van het Agentschap Wegen en Verkeer. "Er zijn een aantal verklaringen voor. We moeten keuzes maken. Er zijn de procedures, ik weet dat dat altijd de olifant in de ruimte is, maar het is wel zo. In Vlaanderen is alles volgebouwd, we hebben vaak niet de ruimte om fietspaden te maken conform alle regels. Kiezen we dan voor een snelle oplossing, waar fietspaden wel veilig zijn, maar misschien niet breed genoeg? Of starten we een procedure om een grote heraanleg te doen? In dat geval kan het jaren duren."

Dit rapport drukt ons met de neus op de feiten: er is nog veel werk

Volgens Daniëls heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) de opdracht gegeven om alle locaties op te lijsten waar op korte termijn snelle oplossingen mogelijk zijn. "We willen het versneld aanpakken en hopen dat we zo stappen vooruit kunnen zetten."

Bekijk hieronder kaarten per provincie met de staat van de fietspaden langs gewestwegen:

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...
Video player inladen...

Meest gelezen