Sint-Lievenscollege Gent

Gentse school werkt leerachterstand weg bij jongeren via computerspel in naschools programma

Het Sint-Lievenscollege in Gent is dit schooljaar begonnen met een speciaal leerproject op basis van het computerspel Minecraft. In het naschoolse programma leren kwetsbare leerlingen hoe ze moeten samenleven en studeren. “Individuele aandacht is in tijden van corona extra waardevol”, klinkt het. 

Sinds 1 september kunnen jongeren van het eerste middelbaar van de technische afdeling van het Sint-Lievenscollege in Gent deelnemen aan het “Minecraft Learning Lab”. Leerlingen met een kwetsbare thuissituatie of achterstand in basisvakken zoals Nederlands, Frans en wiskunde, leren er hoe ze moeten samenleven en studeren. 

“We willen een positief project neerzetten voor leerlingen die iets meer versterking van de basisvormen nodig hebben zoals Nederlands, Frans en wiskunde”, legt directeur Steven Ronsijn uit. “Er zijn veel leerlingen die uit de lagere school komen en die het niet zo gemakkelijk hebben om meteen aansluiting te vinden met wat er aangeboden wordt. Wij geven hen zorg op maat.”

Achterstand wegwerken

De school focust in het Minecraft Learning Lab onder meer op gamification. Ze leren de kinderen programmeren op basis van het computerspel en willen hen motiveren om altijd vol te houden ondanks een grote taal- of leerachterstand. “Door de coronacrisis stellen we vast dat er heel wat leerlingen een achterstand hebben en dat werk je niet zomaar weg”, gaat Ronsijn verder. 

We koken samen, gaan op zoek naar het talent van onze leerlingen en kiezen een leuke hobby uit

“In ons lab volgt de leerling - naast het reguliere aanbod van 32 lesuren per week - tot 17 uren extra na schooltijd. In die lesuren leren we leren en staan we nog eens stil bij de leerinhouden van de lagere school. Naast studiebegeleiding zetten we ook in op samenleven. We gaan met de leerlingen op zoek naar hun talenten. Zo zoeken we bijvoorbeeld samen naar een hobby. We zien vaak dat kinderen uit kwetsbare groepen geen structurele hobby’s hebben terwijl dat je sterker maakt in het leven. Ten slotte focussen we ook nog op het mentale welbevinden van de kinderen. We zetten bijvoorbeeld in op samen koken.”

Meer goesting in leren

De school is nog maar 3 weken bezig met het project, maar merkt nu al een grote impact: “Ik merk een enorme goesting bij de kinderen”, zegt Ronsijn tevreden. “Ik merk dat er heel veel zin is om aan de slag te gaan, en dat bij een doelgroep die normaal gezien niet zo gemotiveerd is om naar school te komen en te studeren. In deze omgeving krijgen ze goesting om te werken, en dat zie ik ook in hun leerprestaties. De betrokkenheid van de ouders is ook enorm toegenomen. Ze nemen veel sneller contact met ons op, waardoor we heel snel kunnen inspelen op problemen.”

Meest gelezen