Jonas Roosens

Hoe zijn de kapers met wapens in de helikopter geraakt?

Het voorbije weekend werd een helikopter gekaapt op de luchthaven van Deurne. Gewapende mannen bedreigden de pilote met een wapen en dwongen haar om naar de gevangenis van Vorst te vliegen. Maar hoe zijn de kapers met wapens in de helikopter geraakt? Luchtvaartspecialist Luk De Wilde vertelde bij Radio 2 Antwerpen wat er mogelijk gebeurd is.

"De zaak wordt uiteraard grondig onderzocht, maar ik kan wel situeren hoe de kaping zou kunnen gebeurd zijn", zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde in Start Je Dag. "Je moet de luchthaven van Deurne opdelen in twee delen: het commerciële gedeelte voor de lijnvluchten, daar moet je sowieso langs de veiligheidscontroles passeren, net zoals op Zaventem bijvoorbeeld. Maar daarnaast heb je natuurlijk de privévluchten, waar ook de helikoptervluchten onder vallen, en daar kan je eigenlijk wel rechtstreeks tot bij het vliegtuig geraken." 

"Er zijn bedrijven die de passagiers van de privévluchten toch ook langs de veiligheidscontroles laten passeren, maar dat hoeft niet. De kleine vliegtuig- en helikopterbedrijfjes spelen dat soms uit als een voordeel, dat ze hun passagiers meteen naar het toestel kunnen brengen zonder de tijdrovende veiligheidscontrole. Het is niet duidelijk of dat in deze zaak het geval was, dat moet nog onderzocht worden, en mogelijk worden de procedures aangepast."

Domme fouten

De kapers mogen dan wel met wapens in een helikopter zijn geraakt, ze hebben toch enkele cruciale inschattingsfouten gemaakt. "Ten eerste hebben ze een te grote helikopter gehuurd. Je hebt verschillende formaten, en deze was veel te groot om op een binnenkoer te landen", vertelt De Wilde. "De gevangenis van Vorst is ook vlak bij de luchthaven van Zaventem en alle vliegtuigen worden daar getraceerd. Je zit daar in een risicozone, dus het was absoluut geen verstandig plan. Ten slotte hadden ze ook nog eens een reservatie gemaakt op hun eigen naam, dan ben je snel te traceren natuurlijk."

Meest gelezen