Online Plantjesweekend levert Kom op tegen Kanker onverhoopt meer dan 1,3 miljoen euro op

Het 26ste Plantjesweekend van Kom op tegen Kanker heeft dit jaar 1.353.541 euro opgebracht. Het bedrag is lager dan vorig jaar. Maar omdat de plantjes (azalea's) door de coronacrisis dit jaar alleen maar online werden verkocht, spreekt de organisatie toch van een succes.

Het Plantjesweekend van Kom op tegen Kanker vindt traditiegetrouw plaats in het derde weekend van september. Vrijwilligers trekken dan in heel het land de straat op om azalea's te verkopen. Maar dit jaar was dat door de coronacrisis onmogelijk.  

Om de al bestelde plantjes toch nog te kunnen verkopen, werd de verkoop dan maar online georganiseerd, tussen 1 en 20 september. In die periode verkocht Kom op tegen Kanker uiteindelijk 193.363 plantjes, wat de organisatie 1.353.541 euro opbracht.   

"Actie niet vergelijkbaar met vorig jaar"

"Je mag de actie van dit jaar niet vergelijken met die van vorig jaar", zegt Marc Michils, de directeur van Kom op tegen Kanker. "Toen gingen onze vrijwilligers fysiek de straat op om mensen aan te spreken. Dat kon dit jaar niet en dus hebben we het anders moeten aanpakken."  

"Die online verkoop was geheel nieuw voor ons en we wisten ook niet of de actie zou aanslaan. Aanvankelijk hadden we gehoopt 150.000 plantjes te kunnen verkopen. Maar het zijn er uiteindelijk bijna 200.000 geworden. Dus ja, wij zijn zeker tevreden met de opbrengst."  

Aanvankelijk hadden we gehoopt 150.000 plantjes te kunnen verkopen. Het zijn er uiteindelijk bijna 200.000 geworden.

De vele vrijwilligers van Kom op tegen Kanker hadden ook dit jaar een grote bijdrage in het succes van de actie. Achter de schermen organiseerden zij mee de verkoop, plaatsten groepsbestellingen voor mensen die persoonlijk geen plant konden kopen, en bemanden de honderden afhaalpunten.  

Geschenkje voor helden van de zorg

Voor het eerst konden mensen dit jaar ook een plantje wegschenken aan helden van de zorg: verpleegkundigen en verzorgers die in ziekenhuizen en woonzorgcentra in deze coronatijden het beste van zichzelf geven. 

De optie had succes, want in totaal werden er 10.597 azalea's weggeschonken. Dat is meer dan 1 op de 20 verkochte plantjes.

De opbrengst van de verkoop wordt zoals andere jaren geïnvesteerd in steun- en zorgprojecten voor kankerpatiënten en hun naasten.

Doel voor volgend jaar: 450.000 plantjes verkopen!

Voor het Plantjesweekend van dit jaar had Kom op tegen Kanker oorspronkelijk 340.000 azalea's besteld. Omdat de actie moest worden aangepast, werden uiteindelijk maar een kleine 200.000 plantjes te koop aangeboden.  

Die gingen vlot van de hand. Daarom heeft Kom op tegen Kanker voor de 27ste editie van het Plantjesweekend, in 2021, al meteen 450.000 azalea's besteld. In het beste geval zullen die weer verkocht worden op straten en pleinen. Maar ze zullen alleszins ook online verkocht worden.   

Meest gelezen