Een fietsnetwerk dat leest zoals een metrokaart, Vlaamse primeur in Genk

Genk pakt uit met een Vlaamse primeur: een fietsnetwerk met een kaart die leest zoals een metrokaart, met logische fietsroutes van punt A naar punt B  en gekleurde pijlen op de weg. De stad wil zo meer inwoners op de fiets krijgen.

Genk wil koning auto van zijn troon stoten. Daarom heeft de stad nu een overzichtelijke fietskaart ontwikkeld. “We merken dat Genkenaren erg graag willen fietsen”, vertelt schepen van Mobiliteit Michael Dhoore (CD&V). “Maar hoe je in onze stad van punt A naar punt B raakt per fiets is vaak nog geen parate kennis. Daarom maakten we een plan dat leest als een metrokaart met zeven zichtbare fietsroutes. Elke route heeft een eigen kleur die je niet alleen terug vindt op het plannetje, maar ook via gekleurde pijlen op de fietspaden zelf.” (lees verder onder de kaart)

Het fietsnet-plan beschikt ook over een digitale routeplanner, die aangeeft hoe lang je traject is en wat de reistijd is, zowel met een gewone als met een elektrische fiets. “Wie niet gehaast is kan online ook kiezen voor een route via het knooppuntennetwerk”, vervolgt de schepen. “Mensen met minder tijd kunnen natuurlijk gewoon voor de snelste route kiezen.” De stad wil zo niet alleen het recreatief fietsen maar ook het functioneel fietsen stimuleren. “We willen dat Genkenaren niet enkel in het weekend op hun fiets springen, maar ook voor praktisch ritjes naar hun trappers grijpen."

Houten, dé Nederlandse fietsstad

Genk haalde de mosterd voor de speciale kaart in het Nederlandse Houten “In 2018 werd Houten voor de tweede keer uitgeroepen tot fietsstad van Nederland", gaat Dhoore verder. "Ze hebben daar een fietsnet dat verschillende wijken via genummerde fietsroutes met elkaar verbindt.

De stad Genk promoot het fietsen al langer, onder meer door de gratis leenfietsen en het belonen van fietsende scholieren.

Meest gelezen