Expo CURE (the work) in Z33: grond van Ford Genk verwerkt tot steen

Economische veranderingen kunnen bruusk en pijnlijk zijn. De sluiting van Ford Genk was zo een moeilijk moment in de Limburgse geschiedenis. Kunstenaar Sam Lewitt borduurt in de expo CURE (the work) verder op de geschiedenis van Ford in Genk. Hij gebruikt grond van de Fordterreinen om een nieuwe productielijn op te zetten. Voor de kunst deze keer, en voor stenen.

Ford Genk. Twee woorden die heel wat herinneringen oproepen. Jarenlange noeste arbeid, maar ook een abrupt einde met duizenden arbeiders die op straat kwamen te staan. Wie nog zoekt naar sporen van de fabriek, is eraan voor de moeite. De fabriek werd vakkundig gesloopt en maakte plaats voor nieuwe industriële activiteit. Is alles weg? Niet voor Sam Lewitt. De Amerikaanse kunstenaar herwerkt de Fordgeschiedenis in zijn nieuwe expo CURE (the work).

Ford Genk-stenen

Met de expo CURE (the work) maakt hij van de zalen van Z33 een nieuwe productiehal. Deze keer worden er stenen gemaakt. En die stenen zijn bijzonder, want ze zijn gemaakt van grond van de terreinen van Ford Genk. De verschillende zalen worden ook van elkaar gescheiden door authentieke deuren en zeilen, gerecupereerd of gered van de sloop van de Fordfabriek.

De stenen zouden met eender welke grond gemaakt kunnen worden, maar hier, in Hasselt, koos Lewitt bewust voor grond van Ford Genk. De afbraak van de fabriek begon net op hetzelfde moment als de start van de nieuwbouw van kunsthuis Z33. Het mag duidelijk zijn: het werk van Sam Lewitt gaat over economische verandering en over de band tussen een plaats en de economische activiteiten die er zijn. In de huidige geglobaliseerde economie is die band erg fragiel. Iets wat ons in Limburg wel bekend in de oren klinkt, na de sluiting van de mijnen en Ford Genk.

Meest gelezen