Limburgse reizigers moeten geduld hebben. Pas in 2023 om het uur snelle treinen naar Antwerpen

De NMBS heeft vandaag zijn plannen voor het Limburgse spoor tot 2023 voorgesteld. Het goede nieuws is dat er een rechtstreekse piekuurtrein komt 's morgens en 's avonds tussen Neerpelt en Brussel. Voor wie snel naar Antwerpen wil sporen, blijft het aanbod voorlopig beperkt. De reizigersvereniging TreinTramBus reageert intussen wel positief op de spoorplannen van de nieuwe federale regering. 

De NMBS heeft tijdens een roadshow - die voor een keer digitaal verliep - zijn toekomstplannen voor de komende jaren bekend gemaakt aan de Limburgse gemeenten en politici. Het meest concrete plan is al voor juni volgend jaar. Vanaf dan zal de lijn Brussel-Mol doorgetrokken worden tot Neerpelt. Reizigers uit Noord-Limburg hebben dan 's morgens en 's avonds een rechtstreekse trein naar Brussel.

Coronavertraging

Voor de reizigers die vanuit Limburg naar Antwerpen willen is er nog niet direct goed nieuws. Rechtstreekse treinverbindingen tussen Hasselt en Antwerpen blijven nog geruime tijd beperkt tot 's ochtends en' s avonds. Overdag zullen reizigers nog altijd moeten overstappen. Volgens Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS is er zeker een potentieel voor meer rechtstreekse treinverbindingen tussen de twee provinciehoofdsteden. "Volgend jaar zullen we bekend kunnen maken wanneer precies er elk uur rechtstreekse treinen zullen rijden tussen Antwerpen en Hasselt en dat in beide richtingen. We zijn momenteel de nodige bijkomende treinstellen aan het laten bouwen maar door de coronacrisis zit daar wat vertraging op." Volgens Stefan 't Jolyn van de socialistische vakbond ACOD zijn de vele werken aan het Limburgse spoor en het station van Hasselt ook een verklaring dat de snelle treinverbindingen zolang op zich laten wachten.

Geïntegreerd openbaar vervoer tegen 2040

De reizigersvereniging TreinTramBus is intussen positief over de plannen die de nieuwe federale regering heeft voor het openbaar vervoer. Het is de bedoeling dat trein, tram en bus beter op elkaar zullen afgestemd worden door de uitbouw van knooppunten. Volgens Peter Meukens van TTB is dat een hele goede zaak. "Hier dringen wij al 20 jaar op aan. Er is een grote kans dat er eindelijk een ommezwaai komt en dat we infrastructuur gaan bouwen in functie van  de exploitatie. En niet langer, zoals nu, dat we eerst infrastructuur aanleggen en ons dan afvragen wat we er mee gaan doen". Volgens Meukens, die mee aan de wieg stond van het Limburgse Spartacusplan, is dat ook de filosofie achter de uitbouw van de Limburgse sneltram.

Meest gelezen