Video player inladen...

Einde van een tijdperk: laatste ferryverbinding tussen België en Verenigd Koninkrijk stopt definitief

De allerlaatste ferryverbinding tussen ons land en het Verenigd Koninkrijk stopt. Het gaat om de verbinding tussen Zeebrugge en Hull, ten zuiden van Schotland. Al sinds 1974 vaart elke nacht een schip van Zeebrugge naar Hull en ook omgekeerd. De ferrydienst van P&O wordt eind dit jaar opgedoekt. De oorzaak daarvan is de coronacrisis. De stad Brugge en de Westhoek zijn teleurgesteld.

Je zal vanuit een Belgische haven naar geen enkele bestemming in Groot-Brittannië meer kunnen varen. 46 jaar lang voer een schip elke nacht van Zeebrugge naar Hull en omgekeerd. Je ging 's avonds aan boord, at en sliep op de boot en 's morgens was je aan de overkant en reed je de boot af. Maar tijdens de coronacrisis lagen de twee schepen maandenlang aan de kant. Sinds augustus vaart er één terug, maar met amper passagiers. Want wie in Groot-Brittannië aankomt, moet in quarantaine. En dus wordt de ferrydienst eind dit jaar opgedoekt.

Roos Van Hoorickx werkte lang voor de ferrymaatschappij en deed de overtocht vele keren: “Ik deed die jaarlijks een paar keer. Met groepen, maar ook privé. Als je daar zolang hebt gewerkt, heb je wel iets met Engeland natuurlijk. Je kan ook vanuit Rotterdam naar Hull, maar dat is toch niet hetzelfde."

Stad Brugge verrast

De stad Brugge is niet blij met dit nieuws. “Dit heeft grote gevolgen voor ons”, zegt schepen Philip Pierins (SP.A). Want voor corona, kwamen elke morgen honderden Britten aan in de stad, die van de ferry kwamen en een dagje Brugge bezochten. Zij gaven ook geld uit in de stad.

Volgens Pierins was Brugge trouwens nog helemaal niet op de hoogte dat de lijn zou stoppen en zijn ze zeer verrast door het nieuws. Ze zagen wel dat het niet goed ging, maar dachten dat dit enkel door corona kwam.

Brugse werknemers bij P&O

“Ik zit vooral ook in met de werknemers van P&O in Zeebrugge, want dat zijn er een hele hoop”, zegt Pierins. Al zullen er niet zoveel gevolgen zijn voor het personeel, horen we bij P&O. Omdat er nog elke dag afvaarten met vracht zijn naar Groot-Brittannië. Er kan dus nog een verschuiving gebeuren van personeel van de passagiersschepen naar de vrachtschepen. 

Met het toerisme komt het uiteindelijk wel goed, verwacht Pierins: “Brugge en Engeland hebben altijd een speciale band gehad. Al van in de middeleeuwen. Ik denk nu niet dat alle Engelsen direct gaan beslissen dat ze niet meer naar Brugge komen omdat P&O niet meer vanuit Hull naar België vaart. Ik ben ervan overtuigd dat ze een andere manier gaan vinden om naar hier te komen. Maar dat vraagt natuurlijk een andere aanpak van onze dienst toerisme.”

Herdenkingstoerisme in de Westhoek

Ook in de Westhoek komen er jaarlijks tienduizenden Britse toeristen langs. En 1 op de 4 komt uit het Noorden van Engeland. Zij komen bijna allemaal naar hier met de ferry vanuit Hull.  Emmily Talpe, burgemeester van Ieper: "Het nieuws kwam hard aan gisteren. Ik ga dan ook op Vlaams niveau een aantal kanalen aanspreken. Want het gaat over een privé-organisatie die nu beslist om de laatste ferryverbinding te stoppen."

Net als de schepen van Brugge, verwacht Talpe dat de band met de Britten sterk genoeg is om het toerisme te redden. "De stad Ieper zal zich maximaal inzetten om de toeristen te triggeren om alsnog naar onze regio te komen. En ik denk dat dat ook wel zal lukken. De band die wij hebben met de Britten via het herdenkingstoerisme, is een sterke band."

Het zal sowieso leiden tot minder bezoekers en minder overnachtingen

Simon Louagie, manager van Talbot House in Poperinge

Bij het museum Talbot House in Poperinge, vrezen ze wel dat de impact op het toerisme groot zal zijn. "Een van de grote troeven van de Westhoek was dat we vlot bereikbaar zijn. Mensen kunnen natuurlijk een andere ferry nemen, vanuit Rotterdam of Calais. Maar dat wil zeggen dat ze veel langer onderweg zijn. We zullen zeker een impact voelen. Het zal leiden tot minder bezoekers en minder overnachtingen. Sowieso."

Ook nadelig voor York

“Ook voor de Engelse stad York is het spijtig”, zegt oud-medewerkster Van Hoorickx nog. “Wij vervoerden toch zo’n 400.000 passagiers per jaar. Velen van hen maakten gebruik van de dagformule. Die hield in dat je 's nachts de overtocht maakte, overdag dan Brugge of York bezocht en de volgende nacht terugvoer. Dus niet alleen in Brugge, maar ook in York verbleven veel toeristen voor een dag.”

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen