Kourtney Kardashian
2017 Invision

Zwarte vrouwen nemen Instagram van Gwyneth Paltrow, Julia Roberts en Kourtney Kardashian over voor Black History Month

Zwarte vrouwen nemen de Instagramaccounts over van bekende sterren als Gwyneth Paltrow, Kourtney Kardashian en Julia Roberts. Ze doen dit om de start aan te kondigen van Black History Month (BHM) in het Verenigd Koninkrijk. Een maand lang worden de prestaties van zwarte personen in de kijker gezet en gevierd. Donderdag nemen de vrouwen de accounts van deze sterren voor één dag over. De campagne wil zo het bereik van zwarte vrouwen en hun werk vergroten. 

Ronkende namen prijken op de lijst van de campagne #ShareTheMicUk. Actrices Gwyneth Paltrow, Brook Shields en Julia Roberts doen mee. Maar ook zangeres Victoria Beckham, realityster Kourtney Kardashian en fotomodel Rosie Huntington-Whiteley zijn enkele uit een reeks indrukwekkende namen die hun accounts zullen afstaan aan zwarte vrouwen om BHM in het Verenigd Koninkrijk af te trappen.

(Lees verder onder bericht Instagram)

De campagne wil zwarte vrouwen op deze manier een gigantisch bereik geven. "Het gaat om meer dan 175 miljoen volgers op Instagram", volgens de campagne. Het werk van deze vrouwen verdient dit bereik, hoor je nog.

De stemmen van zwarte vrouwen worden vaak niet gehoord en hun ongelooflijk werk en groot succes wordt door velen niet gezien

Want ook de zwarte vrouwen die de accounts overnemen zijn niet van de minste. Brits auteur en winnaar van verschillende literaire prijzen Bernardine Evaristo doet mee, tv-presentatrice June Sarpong, en auteur en wetenschapper Emma Dabiri zijn slechts een greep uit de veelbelovende lijst. Op deze manier worden er meer dan 70 vrouwen aan elkaar gekoppeld. 

(Lees verder onder de foto)

June Sarpong

"De stemmen van zwarte vrouwen worden vaak niet gehoord en hun ongelooflijk werk en groot succes wordt door velen niet gezien", legt de campagne uit. "Dit moet veranderen." Ze willen het platform voor zwarte vrouwen op deze manier vergroten.

Nooit in mijn leven heb ik meer zinvolle, eerlijke discussies gehad over raciale ongelijkheid

Vanessa Kingori

De campagne die je op sociale media kan volgen met de hashtag #ShareTheMicUK en #ShareTheMicNow, volgt het gelijkaardige initiatief uit de Verenigde Staten dat eerder dit jaar plaatsvond.

(Lees verder onder de foto)

Julia Roberts
2010 Ferdaus Shamim

Een van organisatoren is Vanessa Kingori, directeur publicatie bij het Britse Vogue magazine. Kingori vertelt dat de tragedies en uitdagingen van het afgelopen jaar haar toch een sprankel hoop gaven.

"Nooit in mijn leven heb ik meer zinvolle, eerlijke discussies gehad over raciale ongelijkheid", zei ze daarover in een Instagrambericht. "Dit moet pas het begin zijn”, schreef ze nog.

(Lees verder onder de tweet)

De campagne klaagt het gebrek aan erkenning van zwarte vrouwen en hun werk aan. En wil er op deze manier verandering in brengen. Ze willen dat vrouwen samenkomen, elkaars werk vieren en actief anti-racisme promoten. 

(Lees verder onder de foto)

 Rosie Huntington-Whiteley
Invision

Wereldwijd protest tegen racisme

Na de dood van George Floyd, die eerder dit jaar omkwam bij buitensporig politiegeweld in de VS, volgden er wereldwijd protesten. Ook in ons land werd er betoogd tegen racisme en politiegeweld. Raciale ongelijkheid kwam dit jaar daardoor meer in de kijker te staan. 

Protest tegen racisme
AFP or licensors

Meest gelezen