Meer ouders geven kinderen thuis les dit schooljaar: "Corona-effect"

Dit schooljaar krijgen 1.488 kinderen tussen 5 en 18 jaar thuis les.  Dat zijn er bijna een derde meer dan vorig schooljaar. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) spreekt over een "corona-effect". Hij vindt dat kinderen beter af zijn op school dan thuis om les te krijgen. "Niet alleen op pedagogisch, maar ook op sociaal gebied gaan scholen boven huisonderwijs”, vindt Weyts.

Misschien eerst wat relativeren, die cijfers. De 1.488 leerlingen die dit schooljaar individueel huisonderwijs krijgen, zijn goed voor amper 0,13 procent van alle 5- tot 18-jarigen. 99,87 procent gaat dus wel naar school, hoewel dat niet verplicht is. Want in ons land geldt voor elk kind tussen 5 en 18  leerplicht, maar geen schoolplicht. Ouders hebben het grondwettelijk recht om dat leren via huisonderwijs zelf te organiseren.  

Toch kan je de stijging niet ontkennen. Dit schooljaar zijn er 366 meer kinderen die thuis les krijgen dan vorig schooljaar (+32 procent). Ook in relatieve cijfers is er een stijging van 0,10 naar 0,13 procent.

Ouders onderschatten wat leerkrachten doen

Volgens Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts speelt het "corona-effect" hier. "Tijdens de maanden van de lockdown, zijn veel ouders zich intensiever gaan bezighouden met het begeleiden van kinderen bij schooltaken. Soms hebben ze daarbij gemerkt dat de leerprestaties van hun kinderen verbeterden. Daarom hebben ze beslist om voortaan zelf het onderwijs thuis te organiseren."

Weyts waarschuwt: "Sommige ouders onderschatten wat leerkrachten allemaal doen. Niet alleen op pedagogisch, maar ook op sociaal gebied gaan scholen boven huisonderwijs. Hij hoopt dat de cijfers zich snel weer normaliseren. “Naar school gaan is zowel voor de kinderen als voor hun ouders op lange termijn echt wel beter."

"Ik raad het aan, maar je moet wel weten waar je aan begint"

Ook de Hasseltse Aisha Boulahoual geeft thuisonderwijs aan haar drie kinderen, dat doet ze al 8 jaar. De oudste is 12 jaar en zit in het tweede middelbaar, de twee jongsten zijn 11 en 8 jaar oud en zitten nog in de lagere school. “Het schoolsysteem is niet aan iedereen besteed”, vertelt ze. “Voor kinderen is het niet altijd gemakkelijk om binnen een schoolsysteem te functioneren. Als we zien dat de 1-op 1- leerstof op maat, het kind net verder brengt dan op school, motiveert dat. De coronaresultaten die er dagelijks slechter uitzien, geven iedere dag motivatie om mijn kinderen thuisonderwijs te geven.”

De kinderen krijgen les aan tafel in de leefruimte. Daar hangen het schoolbord, de spellingsregels, de Franse woordenschat en de wereldkaart. Wanneer er nieuwe leerstof wordt aangeboden, geeft ze dat 1-op-1 aan een van kinderen. Die leerstof haalt ze uit schoolboeken en de bibliotheek. “Er zijn een aantal dingen die gedaan moeten worden. Ik geef hen ’s ochtends een lijstje van de taken. Wanneer ze juist wat doen, is niet zo belangrijk. Als ouder moet je echt wel weten waar je aan begint, maar ik raad het iedereen aan”, voegt Aisha toe.

Meest gelezen