Video player inladen...

Minder bussen en trams door vakbondsactie bij De Lijn: hinder in alle Vlaamse provincies, vooral in de steden

Door een vakbondsactie bij De Lijn rijden er vandaag minder bussen en trams. De drie vakbonden protesteren tegen een mogelijke reorganisatie bij een deel van de vervoersmaatschappij, onder meer bij de belbuscentrale en in het leerlingenvervoer. De staking is een succes voor de bonden - twee derde van de chauffeurs van De Lijn rijdt niet - maar omdat de onderaannemers niet mee staken, rijdt toch 70 procent van alle chauffeurs.

De 24 urenstaking begon vanochtend om 5 uur. Slechts een derde van de chauffeurs van De Lijn is aan het werk, maar omdat de chauffeurs die in onderaanneming rijden niet meestaken, is de hinder her en der minder groot. Rond 9 uur reed globaal gezien ongeveer 60 procent van alle chauffeurs, inclusief onderaannemers.

De meeste hinder is er daarom in de steden en op de tramnetten, in alle Vlaamse provincies. "Zo zijn er in de provincie Antwerpen vooral grote problemen in de stad Antwerpen", zegt De Lijn-woordvoerder Karen Van der Sype. "Ook in Gent is er heel veel vertraging op het stadsnet, zowel op de tram- als de buslijnen. Verder ook in de stadsregio's Brugge en Kortrijk en eigenlijk alle buslijnen om en naar Brussel." Ook de kusttram is vrij zwaar getroffen door de staking.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier en lees voort onder de video:

Video player inladen...

Op het streekvervoer, buiten de steden dus, zijn de gevolgen van de staking minder groot, omdat De Lijn die ritten vaker uitbesteedt. Die lijnen worden bediend door busbedrijven die met eigen personeel ritten voor De Lijn uitvoeren.

De hinder zal nog de hele dag duren en ook de nachtnetten kunnen problemen ondervinden door de staking.

Ook bij de belbuscentrale is er hinder. De centrale is telefonisch niet bereikbaar, digitaal reserveren kan wel. Hou er echter rekening mee dat sommige belbusritten sowieso niet gereden zullen worden. De speciale autobussen die sinds maandag de drukke lijnen naar de scholen versterken, rijden wel. Alleen zal de bus van De Lijn die ervoor rijdt, mogelijk niet rijden.

Ook de meeste Lijnwinkels blijven dicht, met uitzondering van de winkels in Ieper, Turnhout, Kortrijk en Oostende en de mobiele lijnwinkel van Sint-Truiden.

Reizigers kunnen vanaf 6 uur 's ochtends via deze link opzoeken of hun bus of tram rijdt. Realtime-informatie over je rit vind je ook op de haltepagina van de app. 

Herbekijk ook de journaalreportage over de motivatie en de impact van de stakingsactie bij De Lijn: (lees verder onder de beelden)

Video player inladen...

Onzekere toekomst voor 50-plussers

De aanleiding voor de staking is een mogelijke reorganisatie bij onder meer de belbuscentrale en het leerlingenvervoer, waardoor 50 medewerkers hun baan bij De Lijn dreigen te verliezen.

De belbuscentrale, waar de boekingen van ritten terechtkomen, en het leerlingenvervoer worden namelijk op termijn uitbesteed aan een nieuwe, Vlaamse mobiliteitscentrale. Welk bedrijf dat wordt moet nog beslist worden. De Lijn heeft zich, in samenwerking met een ander bedrijf, ook kandidaat gesteld om die nieuwe mobiliteitscentrale te leiden. 

Als een ander bedrijf die mobiliteitscentrale gaat runnen, zullen de betrokken medewerkers wellicht kunnen overstappen met dezelfde loon- en arbeidsvoorwaarden bij De Lijn, klinkt het. Maar harde garanties zijn er niet. 

De vakbonden zeggen dat De Lijn die mensen zal verplichten om over te stappen en eisen dat de werknemers bij De Lijn aan de slag kunnen blijven, want het gaat vooral om 50-plussers met een lange staat van dienst. "Dus als je zegt dat je al 25 jaar bij De Lijn werkt, hier je contract hebt en hier wenst te blijven, dan zeggen ze dat je meemoet naar de overkant en als je dat niet doet ben je eigenlijk ontslagnemend", zegt Rita Coeck van de socialistische vakbond ACOD in "De ochtend". "Met alle gevolgen van dien."

Beluister hier het gesprek met Rita Coeck in "De ochtend" en lees eronder verder:

BELGA/JANSENS

"Staking tegen het beleid"

Directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, betreurt de staking. Hij wijst erop dat de hervorming een politieke beslissing was van de Vlaamse regering. "Het is dan ook een staking tegen dat beleid en veel minder tegen de interne bedrijfsvoering van De Lijn", vertelt hij in "De ochtend".

Hij benadrukt ook de engagementen die ze hebben genomen om de werknemers zoveel mogelijk te ondersteunen, waaronder het behoud van loon- en arbeidsvoorwaarden. "Het enige wat wij niet kunnen beloven is absolute werkzekerheid voor iedereen. Dat was blijkbaar voldoende reden om een staking uit te roepen." 

Beluister hier het gesprek met Roger Kesteloot in "De ochtend": 

Meest gelezen