Pick-uptrucks voor privégebruik zijn binnenkort fiscaal voordeel kwijt

De Vlaamse regering wil pick-uptrucks in de toekomst anders gaan belasten. Wie nu een pick-uptruck koopt kan van een fiscaal voordeel genieten, ook als die louter voor privégebruik bestemd is. Pick-uptrucks zijn terreinwagens met een laadbak die bedoeld zijn om een lichte vracht te vervoeren. Er moet geen inschrijvingstaks of BIV op betaald worden en ook de jaarlijkse verkeersbelasting ligt een pak lager dan voor wie met een gewone stadswagen rijdt. 

Vlaams minister van Financiën Mathias Diependaele (N-VA) wil dat dat fiscaal voordeel verdwijnt voor wie een pick-uptruck louter voor privégebruik koopt. "Wie een pick-uptruck particulier gebruikt, zal dezelfde tarieven moeten betalen als andere mensen. Wie een pick-uptruck gebruikt voor beroepsdoeleinden, zal wel nog altijd kunnen genieten van de fiscaal lagere tarieven", zegt Diependaele.

Om de belasting te kunnen aanpassen, zal de Vlaamse regering wel nog eerst een akkoord moeten bereiken met de andere gewestregeringen in ons land, zodat de regeling voor alle landsdelen geldt. De maatregel geldt alleen voor nieuw ingeschreven voertuigen.

In België worden er al drie jaar op een rij zo'n 7.000 pick-uptrucks per jaar verkocht. De voorbije tien jaar is de verkoop ervan verdrievoudigd.

In januari berekende VRT NWS dat je op een grote pick-uptruck zoals een Dodge RAM maar liefst 11.000 euro inschrijvingtaks zou moeten betalen, omdat de wagen een grote impact heeft op het milieu. Maar dat valt helemaal weg, omdat het voertuig automatisch wordt ingeschreven als lichte vracht. Daardoor is ook de jaarlijkse verkeersbelasting een pak minder duur. Die komt op 147 euro per jaar in plaats van 4.000 euro. 

Meest gelezen