Pixabay

Hoe raak je snel wakker? Slaapcoach Annelies Smolders geeft enkele tips

Terwijl de ochtenden steeds donkerder en meer winters worden, is het voor veel mensen moeilijker om volledig wakker aan de dag te beginnen. Slaapcoach Annelies Smolders gaf daarom op Radio 2 Limburg enkele tips, naast de klassieke koffie, om snel volledig wakker te worden. 

's Ochtends goed wakker worden, begint bij een goede nachtrust. Je koffiegebruik hou je overdag dus best in de gaten. "Ik zeg meestal dat je per dag best maar drie tassen koffie drinkt, en er ook mee stopt vanaf 14 uur", vertelt slaapcoach Annelies Smolders. "Vooral wanneer je ouder wordt, gaat het metabolisme anders werken. Je verwerkt alles dan trager. Koffie blijft dan nog langer in je lichaam hangen, en dat heeft effect op je slaap. Ook goede slapers die nog te laat op de dag koffie drinken, kunnen minder diep beginnen slapen. Je merkt dat dan gewoon zelf niet."

Geen smartphone, wél televisie

Vooraleer je gaat slapen je gedrag aanpassen, kan ook helpen om met meer energie 's ochtends weer wakker te worden. "Het grootste misverstand is daar dat je 's avonds niet naar televisie zou mogen kijken", legt Smolders uit. "Een televisiescherm staat veel verder van je ogen af dan een tablet of smartphone. De lichtbron is verder weg. Dat is ook een ander soort licht, niet dat blauw licht. Op een tablet ben je bijvoorbeeld ook vaker aan het "werken": je zoekt iets op of je chat met iemand. Zo maak je je brein wakker. Een televisieprogramma volgen zorgt juist voor ontspannende breinactiviteit."

Licht, lichter en een lichtbril

"Licht is de allergrootste vijand van slaap en vermoeidheid", vervolgt de slaapcoach. "Ik draag bijvoorbeeld zelf standaard een lichtbril, vanaf oktober tot begin april. Dat is een gewone bril met blauw glas en een lampje. Vooral dat felle blauwe licht heeft 's morgens veel effect, je wordt er snel wakker van. Die bril kan je 's avonds ook opzetten, maar dan met rood licht. Rood en oranje licht wekt namelijk slaperigheid en vermoeidheid op."

Luister naar de radio

"Wat ook helpt is de krant lezen of naar de radio luisteren", volgens de slaapcoach. "Zo zoek je namelijk dagprikkels op, en geef je je brein eigenlijk de boodschap dat de dag begonnen is. Iemand die dan weer wil gaan slapen, luistert beter gewoon naar muziek. Dat raad ik aan nachtwerkers aan die naar huis rijden."

"Water in je gezicht gooien kan ook helpen, maar ik zou vooral aanraden om zo snel mogelijk naar buiten te gaan en de frisse lucht op te snuiven, bewegen", besluit Smolders. 

 

Pixabay

Meest gelezen