Verenigde Naties: "Rijke landen exporteren miljoenen vervuilende en gevaarlijke auto’s naar Afrika"
Rijke landen exporteren miljoenen oude, vervuilende en gevaarlijke auto's naar Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Dat staat te lezen in een nieuw rapport van het milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP). De organisatie waarschuwt dat deze auto's een aanzienlijke bijdrage leveren aan de luchtvervuiling en aan de klimaatverandering. UNEP vraagt maatregelen om de export en import van deze verouderde wagens te beperken.
Tussen 2015 en 2018 werden zo’n 14 miljoen oude voertuigen van slechte kwaliteit geëxporteerd vanuit Europa, de VS en Japan. Volgens experts voldeed tot 80 procent niet aan de minimale veiligheids- en milieunormen uit de exporterende landen. De overgrote meerderheid werd verkocht aan armere landen, meer dan de helft werd verkocht aan Afrika.
De invoer van deze voertuigen is volgens de onderzoekers verantwoordelijk voor meer verkeersongevallen in de armere Afrikaanse en Aziatische landen. De auto's stoten ook hoge waarden fijnstof en stikstofoxiden uit, die in veel steden een belangrijke bron van luchtvervuiling zijn.
(Lees verder onder de foto)
Meeste wagens tussen de 16 en 20 jaar oud
Vanuit Europa worden vooral via de Nederlandse havens heel wat auto's en bestelwagens naar ontwikkelingslanden verscheept. Volgens een recent Nederlands onderzoek zijn de meeste voertuigen tussen de 16 en 20 jaar oud.
Nederland kan dit probleem niet alleen aanpakken, schrijft het rapport. "Een gecoördineerde samenwerking tussen de Europese en Afrikaanse regeringen is daarvoor nodig", verklaart Stientje Van Veldhoven, Nederlands minister van Milieu, in het rapport.
(Lees verder onder de foto)
"We kunnen zeggen dat van die 14 miljoen voertuigen ongeveer 80 procent niet rijklaar is en niet voldoet aan de emissienorm voor voertuigen die Euronorm 4 heet", zegt Rob De Jong van UNEP aan BBC. "Dat betekent dat die voertuigen 90 procent meer uitstoot hebben omdat ze niet aan deze minimale norm voldoen", aldus De Jong.
Bovendien worden er eerst ook waardevolle materialen uit de wagens gehaald. "Ze snijden de katalysatoren eruit, omdat het platina zo’n 500 dollar waard is. En ze stoppen er een stuk stalen buis in en lassen ze weer dicht", aldus De Jong. "Ze verwijderen illegaal de airbags, omdat ze waarde hebben in Europa." Al die zaken zouden ze dan op de zwarte markt verkopen, volgens De Jong.
"Stop exporteren van wagens die niet voldoen aan de normen"
Volgens het rapport van het VN-milieuprogramma UNEP moeten er strengere maatregelen komen, zowel voor de exporteurs van de wagens als voor de importeurs. Dat is de enige manier waarop deze stroom aan vervuilende export- en importwagens kan worden gestopt.