De rapper Travis Scott liet in april een nieuw nummer in première gaan op Fortnite
2020 Getty Images

Niets meer eenzaam aan gamen, kinderen en jongeren spelen vooral sámen: "Onderdeel van échte leven geworden"

Gamen iets voor eenzaten, zoals vaak wordt beweerd? Niets van aan, zo blijkt uit een onderzoek van Apestaartjaren. Kinderen en jongeren spelen vooral samen en bespreken "in real life" hun strategie. "Het is gewoon een onderdeel geworden van het echte leven."

De cijfers zijn duidelijk: maar liefst 67 procent van de ondervraagde jongeren geeft aan dat ze het leuker vindt om tegen - of met - vrienden te spelen in plaats van alleen tegen de computer. Amper 13 procent kiest resoluut voor alleen spelen. Vergelijkbare cijfers bij kinderen, trouwens. Daar zegt 60 procent graag samen te spelen met vrienden of familie. 

"Het sociale karakter van games is heel bepalend", zegt Bart Vanhaelewyn van de UGent, die het onderzoek mee heeft gevoerd. "Jongeren spelen niet langer games voor de game zelf, maar wel voor de beleving errond. Ze vinden het belangrijk dat ze kunnen chatten met anderen, dat ze er op de speelplaats over kunnen praten en dat ze kunnen vergelijken met elkaar. Het is een onderdeel geworden van het echte - offline - leven."

Kinderen en jongeren spreken af om op een bepaald uur online te zijn. Dat is toch relatief nieuw.

Games zijn zo een vorm van sociale media geworden, zegt de onderzoeker. "Kinderen en jongeren spreken af om op een bepaald uur online te zijn. Dat is toch relatief nieuw. Je merkt ook wel dat games inspelen op die trend. Zo worden er concerten georganiseerd op Minecraft en Fortnite (twee populaire games, red.), zaken die je enkel dáár kan beleven op dát bepaalde uur. Die live-evenementen zijn erg populair bij jongeren." Zo deed rapper Travis Scott in april - midden in een wereldwijde lockdown - vijf concerten, een "mini-tournee". Miljoenen mensen over de hele wereld volgden het. 

Dit onderzoek is eind vorig jaar uitgevoerd, nog voor de coronacrisis en bijhorende maatregelen, waardoor kinderen en jongeren minder vrienden kunnen zien. De verwachting is dan ook dat het sociale component enkel belangrijker wordt. "Zo zien we dat momenteel de game Among Us erg populair is, hoewel die al twee jaar bestaat", zegt Vanhaelewyn. "In die game moet je goed met elkaar overleggen en kijken wie een verrader of een medespeler is. Die sociale games doen het goed sinds de lockdown in het voorjaar."

Het onderzoek bestaat uit een vragenlijst bij 950 kinderen van 6 tot 12 jaar in de lagere school en bij 4.255 jongeren van 12 tot 18 jaar in de middelbare school. Ook waren er een reeks diepgaande interviews bij beide leeftijdscategorieën. De cijfers komen uit het Apestaartjarenonderzoek, een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en imec-mict van de Universiteit Gent

Meest gelezen