"Bel Friday" dit weekend, de Belgische tegenhanger van "Black Friday", maar: "Loop niet zomaar mee in promoties"
Een 30-tal Belgische winkelketens pakken een maand voor "Black Friday" uit met kortingen en cadeaus. Ze doen dat onder de naam "Bel Friday". "Winkels die kunnen bewijzen dat ze Belgisch genoeg zijn, kunnen aansluiten in de toekomst," zeggen de initiatiefnemers. Maar Sven Pichal waarschuwt in "De markt" dat niet alle promoties zo bijzonder zijn.
Bekijk hier het fragment over "Bel Friday" in "De markt" (en lees voort onder de video):

Bel&Bo, Fiets!, Modemakers, Selexion, Standaard Boekhandel en nog 30 andere Belgische non-food winkelketens bundelen dit weekend hun krachten. Met Bel Friday lanceren ze een Belgisch koopweekend om lokaal shoppen te promoten, onder het motto ‘Hier, daar gaan we samen voor’.
“Zie het als een positief statement rond lokaal winkelen met een sympathieke knipoog naar Black Friday,” aldus het consortium. “Het wordt een weekend waarin we Belgische merken in de kijker zetten en waarin we de klant in de watten leggen. Maar het is ook een dankjewel voor de steun dit voorjaar.”
Als dit eerste weekend een succes wordt, is het de bedoeling om het evenement niet alleen tijdens het Allerheiligenweekend, maar ook op andere momenten van het jaar te organiseren. Intussen hebben al een 30-tal extra winkels interesse getoond voor een volgende editie, zowel kleine als grote handelszaken. De organisatie wil wel telkens bekijken of de deelnemende winkels voldoende bijdragen aan de Belgische economie. “Want door lokaal te kopen, blijft het geld ook in ons land,” klinkt het.
"Niet elke promotie fantastisch"
Sven Pichal waarschuwt in het tv-programma "De markt" op Eén wel om goed uit te kijken: "Er staan er mooie kortingen tussen en ook leuke productpakketen, maar niet elke promotie is zo fantastisch. Proximus verkoopt zo bijvoorbeeld smartphones vanaf 9 euro per stuk, maar dat doen ze een heel jaar door en bovendien moet je er dan wel een abonnement voor 24 maanden bijnemen. Dat zijn niet altijd de voordeligste abonnementen, waardoor het uiteindelijk toch niet zo'n mooie deal is," zo zegt hij.
"Laat je bovendien niet opjagen. Koop enkel wat je nu écht nodig hebt. Is je televisie aan vervanging toe, dan kan het interessant zijn, maar koop dan niet tegelijkertijd een nieuw espressotoestel als dat niet echt nodig is. We laten ons vaak opjagen omdat de kortingen maar één weekend gelden. Maar wees gerust, er komen wel nog nieuwe acties in de toekomst. Al te vaak laten we ons vangen aan miskopen tijdens koopjesperiodes of acties als deze," aldus Sven Pichal, de inspecteur op Radio 2.
“De sympathieke tegenhanger van Black Friday, maar dan puur Belgisch”
"En wij dan?"
Eerder deze week reageerden ook kleine zelfstandigen bezorgd op het initiatief. Björn Verlinden bijvoorbeeld startte net met de geschenkenwinkel Ingepaktantwerpen waar hij voor 90 procent producten van Belgische makelij verkoopt. "Belgischer dan dat kan bijna niet, maar toch krijg ik geen kans om mee te doen met dit soort acties. Integendeel: die kortingen maken het voor een eenmanszaak nog moeilijker om te overleven" verzucht hij.
"Het is zeker niet de bedoeling om het kleine winkels lastig te maken" zegt Dieter Struye van Colruyt Groep, één van de initiatiefnemers van Bel Friday. "De eerste editie van Bel Friday werd in sneltempo op poten gezet. Daardoor was het niet evident om iedereen mee aan boord te krijgen.
Goed doel
En dit is nog goed om te weten: Bel Friday steunt het Rode Kruis België. De deelnemende bedrijven willen samen ruim 100.000 euro bij elkaar leggen om de werking van het Rode Kruis te ondersteunen, als compensatie voor de stickeractie die eerder dit jaar veel minder geld opbracht door de corona-crisis. Het Rode Kruis zegt zeer blij te zijn met die steun, zeker nu zij met man en macht bijspringen in de zorg.