Gentse plantenzaak sluit vrijwillig winkel tijdens lockdown: "Openblijven voelt wrang en oneerlijk aan"

Het zijn uitzonderingen, maar er zijn winkels die tijdens de tweede lockdown, ook al mogen ze van de overheid openblijven, vrijwillig hun deuren sluiten. Zo besliste tropisch plantenwinkel Broesse in Gent na het weekend om haar fysieke winkel te sluiten en over te schakelen op online. De eigenaars bleven na het drukke winkelweekend met een wrang gevoel achter. Door hun winkel te sluiten hopen ze hun steentje bij te dragen aan het indijken van de coronacrisis. En ze hopen dat andere winkeliers misschien volgen. 

Bij de plantenzaak in hartje Gent kun je normaal terecht voor tropische planten of een drankje. Want achteraan in de zaak is er ook een klein café. Dat sloten eigenaars Brent en Celine begin maart al toen de pandemie uitbrak in ons land. De ruimte is te klein en dus aarzelden ze geen moment om het horecagedeelte te sluiten. Ook de plantenzaak moest, net als alle niet-essentiële winkels, tijden de eerste lockdown dicht. Brent en Celine schakelden over naar online en de klanten vonden de weg naar de webshop goed, waardoor het financieel nog meeviel. 

We begrijpen niet dat er een verschil gemaakt wordt tussen onze plantenzaak en een meubelwinkel of platenzaak

Brent, eigenaar plantenwinkel Broesse

Wat er moest gebeuren tijdens de tweede lockdown, die vrijdag aangekondigd werd, bleef enkele dagen een vraagteken. "We waren afgelopen weekend nog open, maar het was veel te druk," legt Brent uit, "we hadden er geen goed gevoel bij. Toen we te horen kregen dat we zouden moeten sluiten, begrepen we dat eigenlijk . De cijfers zijn echt slecht." Maar even later kregen Celine en Brent te horen dat ze toch zouden mogen openblijven tijdens de lockdown. "Dat verstonden we niet. Ineens wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende winkels. Dat de essentiële winkels zoals met voedingswaren openblijven, dat klinkt logisch. Maar dat wij als plantenzaak verschillen van bijvoorbeeld een meubelwinkel of een platenzaak, dat verstaan we niet." Het koppel bleef met het wrange gevoel zitten en besloot het roer om te gooien. "We besloten om onze fysieke winkel op eigen initiatief te sluiten en te focussen op het onlinegebeuren." 

Hopelijk volgen andere winkels ons voorbeeld

Brent, eigenaar plantenwinkel Broesse

Vanuit economisch en financieel oogpunt lijkt het alvast geen logische beslissing. Terwijl andere ondernemers klagen over het verlies omdat ze niet mogen openen, sluit Broesse vrijwllig. Brent weet dat: "We gaan dat voelen, ja, maar het is maar voor enkele weken. Ik vind niet dat we dat nu uit economisch standpunt moeten bekijken, maar vanuit gezondheidsstandpunt of vanuit het standpunt van de ziekenhuizen. De intensive care ligt vol. We proberen de mensen te ontmoedigen om naar Gent te komen winkelen, maar gaan wel nog winkels open houden. Dat klopt niet. " Brent en Celine voelen nu al dat er online minder orders binnenkomen in vergelijking met de eerste lockdown. Toen moesten hun concullega's van andere bloemen- en plantenzaken ook dicht en overschakelen op online. Toch wil het koppel doorzetten. "Als wij hiermee al maar een heel klein steentje kunnen bijdragen aan het bestrijden van de coronacrisis, zijn we al tevreden. Nog leuker zou het zijn als andere winkels ons voorbeeld volgen.,' besluit Brent. 

Meest gelezen