"Schattig klinkend fenomeen" in Oekraïne en uitlegvideo in China: buitenlandse media in de ban van ons "knuffelcontact"

De afgelopen week hebben heel wat buitenlandse media bericht over het Belgische fenomeen van het "knuffelcontact".  Van Italië tot in de Verenigde Staten zijn mensen in de ban van de bijzondere maatregel. De Chinese omroep China Global Television Network heeft zelfs een geanimeerd filmpje gemaakt om uit te leggen wat zo'n Belgisch knuffelcontact nu precies inhoudt.

De Britse krant The Telegraph merkt bij de aankondiging van de nieuwe Belgische lockdown op 30 oktober al op dat Belgen voortaan een 'knuffelcontact' mogen kiezen. "Het 'knuffelcontact'", zo neemt de krant het Nederlandstalige woord in de mond, "werd ingevoerd om de geestelijke gezondheid van alleenstaanden tijdens de lockdown te beschermen. Mensen die alleen wonen mogen volgens de nieuwe regels twee 'hug-buddies' krijgen".

Wie mag er meer dan één knuffelcontact?

"Hug it out", kopt de populaire Britse krant The Sun een dag later. "De Belgen kregen te horen dat ze twee 'knuffelcontacten' moesten uitkiezen, nu het land zich weer in een nationale lockdown stort - wie zouden de jouwe zijn?" De krant spreekt over twee knuffelcontacten, terwijl het eigenlijk maar om één knuffelcontact gaat. Singles mogen wel nog iemand extra thuis uitnodigen. 

Ook Corriere della Seraeen van de grootste en meest bekende kranten in Italië, schrijft over het Belgische knuffelcontact. “Dit is wat het is (en wie er  meer dan één mag hebben)", kopt de krant.

Artikel in Oekraïne, explainervideo in China

Het nieuws wordt zelfs opgepikt tot in Oekraïne, waar Liga.net over het fenomeen van het knuffelcontact schrijft. "Dit schattig klinkende fenomeen is bedoeld om de ernstige psychische problemen van de toch al vermoeide bevolking van het land aan te pakken", schrijft het medium.

Maar Europese kranten zijn niet de enige die de bijzondere maatregel opmerken. In China bericht China Global Television Network (CGTN) over de in hun ogen opmerkelijke maatregel. De omroep maakt zelfs een geanimeerd filmpje om uit te leggen hoe het kiezen van een knuffelcontact in België precies in zijn werk gaat, en wat de voordelen zijn.

Ook de Gothamist, een lokaal medium in New York City, vraagt zich af "Who is your 'Knuffelcontact'?" Het Amerikaans-Canadees mediabedrijf VICE kopt dan weer"Iedereen krijgt een 'cuddle buddy' in Belgiës nieuwe lockdown". VICE deelt het bericht ook op Instagram.

In het artikel legt VICE ook uit wat het doel is van een  knuffelcontact. “Ondanks het feit dat het een van de schattiger klinkende woorden in de Nederlandse taal is, is het idee van 'knuffelcontacten' bedoeld om ernstige zorgen over de geestelijke gezondheid aan te pakken”, klinkt het.

Meest gelezen