Bijna elke dag verkeersongeval aan werken E17 in Gentbrugge, extra maatregelen helpen amper

De werken aan het viaduct van Gentbrugge op de E17 zorgen per week voor gemiddeld 6 ongevallen. Sinds de werf opstartte waren er al 180 ongevallen en vielen er 3 doden en 10-tallen gewonden. De cijfers blijven hoog, aanpassingen van de wegbeheerder baten weinig. 

Sinds de start van de werken aan het viaduct van Gentbrugge vonden al meer dan 180 ongevallen plaats aan de werfzone of in de staart van een file voor de werken. Dat blijkt uit cijfers die Radio 2 Oost-Vlaanderen opvroeg bij de federale politie. Het gaat om alle incidenten van 8 april tot en met oktober. Bij iets meer dan 150 incidenten was er enkel stoffelijke schade, bij 25 ongevallen raakten de inzittenden licht tot zwaargewond. 

Ook drie dodelijk ongevallen

Drie ongevallen die gelinkt zijn aan de werfzone liepen fataal af. Het eerste vond eind mei plaats. Een Franse vrachtwagenchauffeur kwam toen om het leven nadat hij met volle snelheid inreed op drie stilstaande vrachtwagens in Destelbergen. Amper een week later overleed een 37-jarige Hongaarse trucker bij een kettingbotsing tussen vrachtwagens in Kalken. Ook begin deze maand kostte een ongeval in Destelbergen één persoon het leven. Alle drie de incidenten vonden plaats in de staart van een file voor de werken, al dan niet ten gevolge van een eerder ongeval. 

Extra maatregelen baten amper

De wegpolitie van Oost-Vlaanderen trok deze zomer al aan de alarmbel. Het Agentschap Wegen en Verkeer bleef niet bij de pakken zitten en liet op drie plaatsen ribbelstroken plaatsen. Daarbovenop voorzagen ze ook extra signalisatieborden en tekstkarren. De politie organiseerde meerdere controleacties en stipte aan dat een gebrek aan aandacht op de weg aan de oorzaak lag bij een groot deel van de ongevallen. Zo werden één week na de plaatsing van de ribbelstroken maar liefst 50 bestuurders betrapt op gsm-gebruik in de aanloopstrook naar de wegenwerken.

Alle moeite ten spijt hebben de genomen maatregelen en controles weinig effect gehad. Op 19 juni was 48 ongevallen op 72 dagen de trieste balans, gemiddeld net geen 5 ongevallen per week dus. In de meest recente cijfers is dat gemiddelde gestegen tot ongeveer 6 ongevallen per week. 

Evaluatie met het oog op werken van april 2021

Eind deze maand zit de eerste fase van de werken erop. “We wachten volledige cijfers af en zitten daarna samen met de federale politie”, reageert Jef Schoenmaekers, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer. “We gaan dan analyseren en evalueren wat er beter kan. De mogelijkheden zijn niet eindeloos, maar we kunnen wel leren uit deze eerste fase.”

Deze week nog zal het Agentschap Wegen en Verkeer de einddatum van de eerste fase communiceren naar de buurtbewoners. De tweede fase, aan de viaducthelft richting Antwerpen, gaat in april 2021 van start.

kasto80

Meest gelezen