BELGA/VIDAL

Proces treinramp Buizingen opnieuw van start: parket vraagt half miljoen euro geldboete van Infrabel

Op de eerste dag van het proces in beroep over de treinramp in Buizingen heeft het parket een geldboete van 540.000 euro gevraagd aan Infrabel. In december vorig jaar veroordeelde de politierechtbank de NMBS en Infrabel tot 550.000 euro boete, waarvan maar de helft effectief voor Infrabel. Maar de spoornetbeheerder ging in beroep, omdat het vonnis hun werking onmogelijk zou maken. Het parket van Brussel volgde mee in beroep, zij vragen nu een soortgelijk bedrag, maar wel helemaal effectief. Bij de treinramp in Buizingen kwamen tien jaar geleden 19 mensen om het leven.

Op 3 december 2019 - bijna tien jaar na het drama zelf - volgt het vonnis van de politierechtbank in Brussel: de NMBS en Infrabel zijn schuldig, en moeten 550.000 euro boete ophoesten. Maar Infrabel gaat al snel in beroep tegen het vonnis van de politierechter. Dat het vonnis van een politierechter komt, wil zeggen dat het proces in beroep vandaag niet plaatsvindt voor het hof van beroep, maar voor de rechtbank van eerste aanleg. Die komt om 9 uur samen om de betrokken partijen (opnieuw) te horen. 

Wat staat er te gebeuren vandaag?

Vandaag nemen heel de dag de burgerlijke partijen het woord (advocaten van de slachtoffers, en ekele slachtoffers zelf). Pas morgen zouden de pleidooien van de beklaagde volgen (in deze Infrabel). 

Na een kort verslag van de rechter vanmorgen, kwam het parket al aan het woord. Zij vorderen een boete van 540.000 euro effectief. Het vonnis van vorig jaar eiste 550.000 euro van Infrabel, waarvan de helft met uitstel (dus 275.000 euro effectief).

Het proces vindt plaats in het Justitiepaleis in Brussel, door corona wordt er uitgeweken naar de grote zaal van het Hof van Cassatie. Drie dagen zal het proces in beslag nemen, waarna de rechtbank de zaak in beraad neemt. Een uitspraak volgt pas later, daartegen is enkel cassatieberoep nog mogelijk (dat zich buigt over procedurefouten, niet over de inhoud).

Drama op het spoor

Buizingen staat sinds 15 februari 2010 in het collectieve geheugen gegrift als een van de grootste treinrampen in de Belgische geschiedenis. Maar wat gebeurde er precies op die bewuste ochtend in februari? Om 8.28 uur rijden, op een steenworp van het Vlaams-Brabantse Buizingen, twee treinen frontaal op elkaar in. De ravage is gigantisch, en er wordt een enorme reddingsoperatie op poten gezet. De 310 gewonden worden verspreid over verschillende ziekenhuizen in ons land. 

Er zijn 19 doden, één van de slachtoffers is de bestuurder van de IC-trein. Al op de dag van de ramp wordt er met de vinger gewezen naar de bestuurder van de andere trein. Hij zou een stoplicht genegeerd hebben. Enkele vernietigende onderzoeksrapporten later wordt duidelijk dat er meer aan de hand is. 

(Lees verder onder de foto)

Het onderzoek en proces over Buizingen duren lang, pas 10 jaar na datum is er een vonnis.
Nicolas Maeterlinck

Infrabel en NMBS schuldig

De conclusies van die rapporten zijn duidelijk: het veiligheidsbeleid van vervoersmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel heeft gefaald. Bepaalde vereiste veiligheidssystemen waren niet aanwezig. Toch duurt het nog tot 2014 voor de vervoersmaatschappij en infrastructuurbeheerder in verdenking worden gesteld. 

Pas in 2017 wordt het onderzoek afgerond, en ook het eigenlijke proces loopt vertraging op door een taalkwestie (uiteindelijk wordt het proces in het Frans gevoerd, dus ook dit proces in beroep). Begin december 2019 volgt dan toch het vonnis: de treinbestuurder wordt schuldig verklaard maar krijgt geen straf, de NMBS en Infrabel  worden elk veroordeeld tot een boete van 550.000 euro, waarvan de helft met uitstel voor Infrabel. 

Infrabel in beroep

NMBS legt zich neer bij het vonnis maar Infrabel besluit enkele weken na de uitspraak in beroep te gaan. Niet omwille van de boete, wel omwille van de inhoud van het vonnis. Er zijn voorwaarden in opgenomen om het treinverkeer veiliger te maken, en het vonnis zou een goeie maand later al ingaan. "Als we dit vonnis aanvaarden, dan wordt ons werk onmogelijk", klonk het toen bij Infrabel. "We moeten alles hertekenen en het treinverkeer anders organiseren. Het zou betekenen dat we nog maar 400 treinen per dag door de Brusselse noord-zuidverbinding mogen laten rijden, in plaats van 1.200 treinen nu."

Infrabel heeft al tien jaar de tijd gehad om alles veiliger te maken

Anita Mahy, van slachtoffervereniging "Treinramp Buizingen: Nooit Meer"

Anita Mahy, van slachtoffervereniging "Treinramp Buizingen: Nooit Meer", legt zich daar nog steeds niet bij neer. "Dat Infrabel in beroep gaat, is een schande. Ze hadden in 2010 ook al kunnen beginnen met de infrastructuur veiliger te maken", zegt Mahy. "Het verkeer over de noord-zuidverbinding kan je makkelijk over de metro sturen, totdat de veiligheidswerken zijn uitgevoerd."

Normaal gezien zou het proces in beroep deze zomer plaatsvinden, maar door corona werd het uitgesteld naar deze week.

Meest gelezen