6.000 euro voor bezweet shirt van Vincent Kompany: Nederlandse broers verkopen gedragen voetbalshirts

De broers Tijmen en Bob Zonderwijk uit Nederland veilen gedragen, ongewassen voetbalshirts. Tweeënhalf jaar later heeft hun bedrijf MatchWornTshirt kantoren in Amstelveen en Londen, hebben ze negen mensen in dienst en zijn zowat alle grote voetbalclubs klant.

Al tijdens de wedstrijd kan het bieden op alle shirts beginnen. Meteen na het laatste fluitsignaal worden de shirts gesigneerd en naar één van hun bureaus gestuurd. Daar worden de bezwete shirts uitgehangen, gefotografeerd en online geveild. Voor hoeveel de T-shirts gaan, hangt af van het niveau van de wedstrijd. Ongeveer 80 procent van de opbrengst gaat naar de voetbalclub, waarvan zij 95 procent aan goede doelen schenken en het overige geld investeren in de jeugdopleiding van de club. De overige 20 procent van de opbrengst is voor de broers.

Tijmen en Bob Zonderwijk.

Zoektocht naar het perfecte cadeau

De broers Zonderwijk kwamen op het idee na de zoektocht naar een verjaardagscadeau voor hun vader.  In 2015 wilden ze hem graag een ingelijst voetbalshirt cadeau doen van Ajax-aanvoerder Davy Klaassen. Maar zulke echte t-shirts werden maar één keer per jaar verkocht. Een gat in de markt ontdekten de broers. Eerst waren voetbalclubs er niet happig op om mee te werken, maar in 2017 vonden ze  FC Twente bereid en zo ging de bal aan het rollen.

Kompany's zweet is het populairste

Voor hoeveel de T-shirts geveild worden, verschilt sterk. Het duurste shirt tot nu toe was dat van Luka Modrić van Real Madrid. De koper bood maar liefst 7.000 euro.  In België is Kompany de populairste: zijn gedragen Anderlechttruitje bracht 6.000 euro op. Al zijn alle shirts van de Rode Duivels heel populair. 

Op de shirts van de wedstrijd zondagavond tegen Engeland kan nog vier dagen geboden worden. Voorlopig haalt het shirt van Kevin De Bruyne het meeste op: 1.500 euro.  Het profiel van de kopers verschilt heel erg: van de CEO's van multinationals tot devote voetbalfans met een veel bescheidener inkomen: iedereen wil wat zweet van zijn of haar idool.

Alle grasvlekken en emotie zitten nog in het shirt, daarmee verkopen wij een stukje van de wedstrijd

Tijmen Zonderwijk

Virussen doden

Real Madrid ging niet meteen met de broers in zee. Zij zagen namelijk één groot probleem: op de shirt blijft ook DNA van de spelers zitten, DNA dat misbruikt zou kunnen worden door mensen met slechte bedoelingen. De broers moesten dus op zoek naar een oplossing en die vonden ze bij een start-up dat experimenteerde met UV-C-licht. Het bedrijf gebruikte het bacteriedodend licht om chirurgische instrumenten steriel te maken. Het UV-C-licht zorgt er ook voor dat het DNA niet meer herleidbaar is. Op verzoek van de broers ontwierp de start-up een metalen kist waarin de shirts voor verkoop  kunnen worden "gewassen" met UV-C-licht. Het shirt blijft dus vuil, maar wel veilig.

Bekijk hier onder hoe het UV-C-licht werkt:

Videospeler inladen...

Wil je zelf een gedragen voetbalshirt op de kop tikken? Neem dan een kijkje op de website van de broers.

Meest gelezen