© Food and Drink Photos

Prijzen champagne historisch laag door overaanbod: "Corona heeft een slagveld aangericht in champagne" 

Door de coronacrisis zijn horecazaken dicht, wordt er minder gefeest en zien mensen over het algemeen ook minder reden om iets te vieren. Dat zorgt voor een overaanbod aan champagne en dus ook voor lagere prijzen. Dat schreef Het Nieuwsblad gisteren. 100 miljoen flessen van de Franse delicatessedrank dreigen niet verkocht te raken. Dat is een derde van de totale productie. 

In de Colruyt, Lidl en Delhaize kan je nu al - meer dan een maand voor de feestdagen - een fles champagne kopen voor minder dan 10 euro. En ook bij Makro en Carrefour is het binnenkort zover. Traditioneel zijn er een aantal supermarktketens die eindejaarspromo's organiseren voor de typische delicatessen die worden geassocieerd met de feestdagen, zoals kreeft en oesters, en dus ook champagne. Maar dit jaar komen die promoties wel heel vroeg. "Zo vroeg. En die prijzen. Dat is ongezien", zegt wijnkenner Alain Bloeykens. 

De wijnkelders zitten overvol en er moet dringend plaats gemaakt worden voor de nieuwe wijn
Paul Vleminckx, Chardonnay Meerdael

Door de coronacrisis wordt er veel minder champagne verkocht. Dat zorgt voor een groot overaanbod. 100 miljoen flessen of een derde van de totale productie dreigt niet verkocht te raken. Om van hun voorraden af te geraken, drukken fabrikanten dan ook hun prijs, "wat opvallend is want normaal zijn het de retailers bij ons die met die kortingen komen en niet de fabrikanten zelf", klinkt het bij Bloeykens. "Corona heeft een slagveld aangericht in champagne."

"De prijzen gaan inderdaad serieus naar beneden", bevestigt Paul Vleminckx van wijndomein Chardonnay Meerdael in Oud-Heverlee. "De kelders zitten overvol en er moet plaats gemaakt worden voor de wijn van 2020 die binnenkort gebotteld wordt. Er moet plaats zijn, dus moeten de flessen weg."

Bekijk hier de reportage van "Het Journaal" en lees voort onder de video:

Video player inladen...

Laagste segment van kwaliteitschampagne

"Voorlopig gaat het alleen over het allerlaagste segment van kwaliteitschampagne", klinkt het bij Bloeykens. Het gaat over merken zoals Meiter (Delhaize) of Comtesse de Gramont (Colruyt). "Feit is dat die een enorme voorraad flessen hebben die buiten moet. Daarnaast willen die fabrikanten gewoon verkopen." 

De meeste kwaliteitschampagnehuizen, zoals Veuve-Clicquot of Laurent-Perrier, zijn namelijk minder geneigd om hun goedje aan dumpingprijzen te verkopen. Zij willen de reputatie van kwaliteitsmerk behouden en hebben vaak ook niet zo'n gigantisch grote voorraden. "Toch zullen ook die merken een beetje moeten volgen, maar eerder in de vorm van promoties, zoals 1 + 1 gratis acties", zegt Bloeykens. 

Na toiletpapier gaan mensen nu ook champagne beginnen hamsteren

Alain Bloeykens, wijnkenner

Ook Paul Vleminckx zal zijn prijzen voor zijn mousserende wijn Chardonnay Meerdael licht laten zakken: "We gaan toch wat van de prijs afdoen om in de running te blijven, maar grote kortingen kunnen we niet geven. Wij proberen ons aanbod af te stellen op de vraag."

Bewaren

Door de ongeziene prijzen ziet Bloeykens een stormloop op champagne. "Na toiletpapier gaan mensen nu ook champagne beginnen hamsteren", klinkt het. Toch is het niet aan te raden om massaal champagne in te slaan. De drank is niet gemaakt om te bewaren en blijft enkel langer drinkbaar in de geschikte omstandigheden, zoals een wijnkelder of wijnkoelkast. Hij kan het best binnen een jaar worden opgedronken. 

"Echt dure, geselecteerde champagne kan je wel wat langer bewaren", zegt Paul Vleminckx. "Maar mousserende wijn is niet gemaakt om te bewaren. Zodra de kurk erop staat, moet hij eigenlijk gedronken worden. Je kan dat zien aan de kurk: als dat 'paddenstoeltje' gewoon recht blijft, wil dat zeggen dat de fles al lang gestopt is. Dan krijg je een andere smaak, en daar moet je toch mee opletten."

We zullen nog even door de zure appel heen moeten bijten
Paul Vleminckx, Chardonnay Meerdael

Toch heeft Vleminckx goede hoop voor de toekomst: "Ik denk dat het stilaan weer zal stabiliseren. Als de vraag weer omhoog gaat, zal de prijs ook weer omhoog gaan. We zullen nog even door de zure appel heen moeten bijten, zodat we een groot feest kunnen vieren in de lente of de zomer", besluit Paul Vleminckx.

Meest gelezen