Yorick Jansens

Pakje verzenden binnen België? Niet zo snel geregeld met Bpost

In deze open brief richt CEO Dominique Michel van handelsfederatie Comeos zich tot zijn collega van Bpost Jean-Paul Van Avermaet, premier Alexander De Croo (Open VLD) en minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) om zijn beklag te doen over de dienstverlening van Bpost die volgens hem rammelt.

opinie
Dominique Michel
Dominique Michel is de CEO van handelsfederatie Comeos

Beste CEO van Bpost, beste mevrouw de minister, bevoegd voor Bpost, beste premier,

Ik schrijf u langs de klassieke weg met een brief want ik zit met een probleem. Ik schrijf u namens de Belgische handelaars. Zoals u weet heeft de regering eerder deze maand beslist dat alle niet-essentiële winkels moeten sluiten wegens corona. De premier heeft in dezelfde adem ook meteen opgeroepen om dan online te bestellen bij de Belgische handelaars, zo kunnen ze alvast toch een beperkt deel van hun omzet realiseren. Maar dat wordt stilaan onmogelijk, zo blijkt uit haast onwaarschijnlijke getuigenissen van onze leden.

Eén handelaar gespecialiseerd in electro, meldt dat zijn vrachtwagen die om 11 uur ’s morgens bij Bpost aankomt met de online bestelde goederen, wordt weggestuurd naar een andere parking om daar te wachten. Om 23 uur ’s avonds (dus 12 uur later) krijgt zijn chauffeur dan uiteindelijk te horen dat zijn vracht wordt geweigerd omdat er al te veel artikelen zijn.

Bij een andere handelaar van baby-, huis- en decoratieartikelen staan er momenteel maar liefst zeven trailers op de parking, waarin zich 15.000 pakketten bevinden, met een waarde van ongeveer 600.000 euro. De pakketten zijn reeds betaald door de klanten. De trailers staan klaar om te worden verwerkt door Bpost, maar dit lukt niet door de grote hoeveelheid pakketjes. De klanten hebben wel allemaal een mail gekregen van Bpost met de mededeling dat Bpost nog niet in bezit is van het pakket… Zo lijkt het alsof de handelaar zelf verantwoordelijk zou zijn voor de vertraging.

Loonkostenhandicap

Dat is allemaal bijzonder pijnlijk omdat zoals u weet, de ontwikkeling van e-commerce in ons land zeer moeizaam verloopt. Al jaren wijzen wij op het verlies aan jobs, wegens veel te rigide procedures in ons land en onze hoge loonkostenhandicap tegenover de buurlanden. Op 5 jaar tijd zijn meer dan 18.000 jobs naar de buurlanden gevloeid, omdat distributiecentra zich net over de grens vestigen, met soepelere voorwaarden voor avond- en nachtwerk en een loonkost die voor dat soort jobs meer dan 20 procent lager ligt dan in ons land. Ik moet het u niet vertellen, want Bpost heeft recent zelf een distributiecentrum geopend, net over de Nederlandse grens.

De zes weken sluiting betekent concreet 4 miljard euro omzet die onze handelaars in rook zien opgaan. Na alle investeringen in de veiligheid van hun personeel en klanten die ze al gedaan hebben. Bijzonder zwaar getroffen is onder meer de kledingsector, met stocks die mogelijk nooit meer verkocht geraken. De enige strohalm waaraan ze zich nog kunnen vasthouden, is hun online activiteiten. Het is dan des te pijnlijker om de voorbije weken, bovenop deze wettelijke en procedurele problemen, ook nog zware operationele problemen te moeten vaststellen.

Black Friday

Uiteraard zoeken de handelaars ook naar andere oplossingen, spijtig genoeg zijn die er nu niet. En dat wordt ronduit problematisch. U weet dat de drukste periode van het jaar eraan komt. Volgende week is het Black Friday, dat is - los van corona - al traditioneel een van de drukste dagen voor online-aankopen. Daarna is het Sinterklaas, alle speelgoedwinkels zijn dicht, er is vandaag eenvoudigweg geen alternatief voor de Belgen behalve online bij de Sint te bestellen maar hoe gaat de goedheilige man dat kunnen redden als zijn pakjes door Bpost geweigerd worden wegens te veel? En dan zwijgen we nog over de eindejaarsaankopen. Als de situatie vandaag al onbeheersbaar is, wat gaat dan de situatie zijn over een paar weken?

Voor ik het vergeet, als kers op de taart hebben onze handelaars een schrijven van Bpost mogen ontvangen dat de kostprijs voor verzending vanaf volgende week zal stijgen met 1 euro/zending en dat tot eind december. Bij de eerste lockdown was er al een stijging van 25 cent per zending, nu dus 1 euro. Het gaat dus in stijgende lijn. Mogen we dan ook dezelfde tendens verwachten in de dienstverlening?

We hebben deze week nog gehoord van de bevoegde minister dat de Belgische overheid meerderheidsaandeellhouder moet blijven in Bpost. Een meerderheidsaandeelhouder is er niet enkel om dividenden op te strijken, die moet ook mee de strategie bepalen, de lijnen uitzetten. Geef ons alstublieft een kans om onze handel verder te zetten. We kunnen -zeker in deze tijden- alle hulp gebruiken.

Met vriendelijke groeten,

Dominique Michel

Bekijk hieronder het verslag over Bpost uit “Het Journaal”:

Video player inladen...

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen