Godong contact@godong-photo.com

Een klassiek kerstfeest moet niet, maar we willen wel graag een tijdelijke versoepeling

De vraag waar ieder van ons mee zit: hoe vieren we kerstmis? Een klassiek kerstfeest met de hele familie lijkt sowieso uitgesloten. Daarom lieten onderzoekers van de Universiteit Gent 5.690 ondervraagden kiezen tussen vier hypothetische kerstscenario's. Dit waren hun antwoorden.

De respondenten konden kiezen tussen de volgende manieren om Kerstmis te vieren:

  1. Huidige maatregelen: behalve je huisgenoten mag je op Kerstmis nog één extra persoon (een knuffelcontact) thuis uitnodigen
  2. Twee extra bezoekers: je viert Kerstmis met je huisgenoten, je knuffelcontact + twee extra bezoekers waarmee je de coronaregels respecteert (afstand houden, ventileer je huis en spreek bij voorkeur buiten af)
  3. Vier extra bezoekers: je viert Kerstmis met je huisgenoten, je knuffelcontact + vier extra bezoekers waarmee je de coronaregels respecteert
  4. Carte Blanche: naast je huisgenoten, mag je onbeperkt mensen uitnodigen
Na elk scenario werd aan de deelnemers een reeks vragen voorgelegd, waarmee ze de psychologische voor-en nadelen van elk scenario in kaart konden brengen.  Zo vroegen ze  o.a. in welke mate het moeilijk zou zijn om te kiezen met wie ze zouden vieren, hoe verbonden ze zich zouden voelen en hoeveel plezier ze zouden ervaren tijdens het feest.
© Fotografie George Burggraaff

De angst voor besmetting is groter dan het verlangen naar een klassiek kerstfeest

Opvallend: slechts acht procent ziet het klassieke kerstfeest met de hele familie zitten.  Dat komt omdat het leidt tot grote bezorgdheid: zowel om zelf besmet te worden, als om anderen te besmetten en om te evolueren naar een oncontroleerbare situatie.  Tussen de drie andere striktere scenario's is er geen absolute voorkeur duidelijk.

Het scenario met de twee extra bezoekers is volgens de respondenten psychologisch het beste in balans: de voordelen zijn groter dan wanneer het huidige maatregelen behouden worden, terwijl de zorgen en de onzekerheid kleiner zijn dan wanneer er meer versoepelingen zijn toegestaan.

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal" en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Groeiende motivatie

Sinds maart registreert de UGent via de motivatiebarometer hoe de motivatie van de bevolking evolueert om de coronamaatregelen op te volgen. Opvalllend: die motivatie is de laatste week gestegen tot 65 procent. 

Wanneer we kijken naar de verschillende kerstscenario's is het ook duidelijk dat mensen gemotiveerd zijn om zich aan de maatregelen te houden. Er is amper een verschil in motivatie bij de scenario's twee of vier extra bezoekers of de huidige maatregelen. Wat wel opvalt is dat als de regering de bevolking "carte blanche" zou geven voor de kerstfeesten, dat de bevolking dan aangeeft zelf de verantwoordelijkheid te nemen en niet te profiteren van de vrijheid.

Maarten Vansteenkiste, professor sociale psychologie aan de UGent concludeert: "Gemotiveerde en risicobewuste burgers wensen zich te  houden aan strengere scenario's.  Het omgekeerde is waar voor soepelere scenario's. Dit komt omdat ze een lange termijnperspectief hanteren: zij begrijpen dat met toenemende versoepelingen de zorg en de onzekerheid ook toeneemt. In ruil voor meer zekerheid wensen ze zich dan ook vrijwillig te schikken naar strengere maatregelen met kerst."

"Risicobeperkende" in plaats van "strenge" maatregelen

De onderzoekers van Universiteit Gent doen op basis van hun onderzoek enkele aanbevelingen aan de federale regering:

  • leg goed uit wat de meerwaarde is van striktere maatregelen
  • wees vroeg genoeg duidelijk welke maatregelen van kracht zijn tijdens de feestdagen
  • spreek over "risicobeperkende maatregelen" in plaats van strenge en soepele maatregelen
  • als er een versoepeling komt, dan is het belangrijk om hier een resultaatsverbintenis aan te koppelen en wekelijks te communiceren over hoe de hospitalisatiecurve zich verhoudt met het beoogde doel
  • doe een oproep om de creatieve ideeën om kerst en nieuwjaar coronaproof te vieren te delen
  • besteed speciale aandacht aan de communicatie aan jongere doelgroepen
  • houd het risicobewustzijn van de bevolking hoog

Meest gelezen