Radio 2

Aalsterse basketbalclub brengt publiek op het veld via grote schermen: “Fans kunnen nu zwaaien naar de spelers”

De basketbalclub Okapi Aalst brengt zijn fans op een virtuele manier naar het veld. Supporters kunnen door te videobellen live de wedstrijd volgen. Hun hoofden worden dan geprojecteerd op grote schermen die naast het veld staan. 

Rond het basketbalveld van Okapi Aalst staan grote LED-schermen. Vroeger werd daar onder meer reclame op getoond, maar nu worden ze gebruikt om fans te projecteren. “We geven onze fans een inlogcode waarmee ze 10 minuten voor de wedstrijd kunnen inbellen. Zo komen ze uiteindelijk op het LED-scherm terecht en lijkt het of ze echt in de zaal zitten”, legt Sven De Smet van de club uit. Okapi Aalst wil zo de interactie tussen supporters en spelers terugbrengen nu écht publiek niet kan door het coronavirus. “We zijn blijkbaar de eerste sportclub in België die dit doet.”

Een digitale wave

“Het leuke aan de LED-schermen is dat de verslaggever dingen kan vragen aan de fans en dat er ook reactie op komt”, gaat De Smet verder. “Supporters kunnen bijvoorbeeld eens zwaaien of er kan een wave ingezet worden.” De club heeft het systeem al uitgetest en dat was een groot succes: “Na de wedstrijd hebben de spelers de fans ook bedankt. We kunnen eigenlijk nog een stapje verder gaan en audio inschakelen, maar dat doen we momenteel nog niet. Je weet nooit wat er anders misschien naar het veld geroepen wordt”, lacht hij.

Veel fans in beeld

Hoeveel virtuele supporters kunnen eigenlijk zo’n wedstrijd bijwonen? “Dat is afhankelijk van onze internetcapaciteit”, zegt De Smet nog. “Met 50 fans was er in ieder geval geen probleem. Maar we gaan de volgende keer eens kijken of het ook met 100 of 150 deelnemers vlot blijft lopen.” Alle supporters zijn trouwens niet tegelijkertijd op het scherm te zien. De foto’s van de fans veranderen om de paar minuten. 

Alles zelf geregeld

Okapi Aalst heeft het hele systeem zelf uitgedacht. “We werken nooit samen met marketingbureaus en andere firma’s. We doen alles zelf. We hebben wel de hulp gekregen van iemand van Oilsjt Mjoezik die ervaring heeft met LED-schermen, maar verder is dit volledig een intern initiatief. We willen in de toekomst trouwens ons digitaal platform uitbreiden. Er zijn alvast ideeën voor, maar alles staat nog in de kinderschoenen. Later meer”, aldus De Smet. 

Radio 2

Meest gelezen