CyberSquad: nieuwe website waarop jongeren elkaar kunnen helpen en hulp kunnen vragen

Vanaf vandaag staat CyberSquad.be online, een nieuwe website waar jongeren met vragen over moeilijke thema's terechtkunnen. Het moet een online plek worden voor en door jongeren, onder het motto "Never alone, together online". Ze kunnen er hulp zoeken, maar ze kunnen er anderen op basis van hun eigen ervaringen op het internet en sociale media ook zelf helpen.

CyberSquad.be is een initiatief van Child Focus, met steun van Molengeek, Test-Aankoop en Google. Child Focus heeft sinds 2014 al een hulplijn voor veilig internet (bereikbaar op het gratis noodnummer 116 000), met als doel iedereen met een probleem of vraag over de online veiligheid van minderjarigen te ondersteunen. 90% van de oproepen op die lijn komen echter van volwassenen die zich zorgen maken over het digitale welzijn van een minderjarige.

Daarom wil Child Focus de jongeren, die heel veel digitaal sociaal contact hebben waar vaak risico's aan verbonden zijn, nog meer rechtstreeks ondersteunen. Want uit onderzoek blijkt dat jongeren eerst vooral proberen zelf hun problemen op te lossen of ermee naar vrienden stappen.  Om aan die behoefte te voldoen is er nu CyberSquad, een website voor en door jongeren, een veilige digitale ontmoetingsplek waar ze bij elkaar terechtkunnen met hun problemen onder het motto "Never alone, together online".

"CyberSquad wil echt een soort burgerbeweging zijn onder jongeren, die zich allemaal samen engageren om elkaar te helpen en online problemen waar ze zelf mee geconfronteerd worden of waarvan ze zien dat anderen ermee geconfronteerd worden niet zomaar blauwblauw te laten, maar echt samen te gaan kijken en te gaan zoeken naar oplossingen", zegt Nel Broothaerts van Child Focus. Jongeren en jongvolwassenen kunnen op CyberSquad terecht met problemen rond seksualiteit, liefde, vriendschap, online relaties, pesten of cyberpesten, privacy, seksuele intimidatie, online reputatie, online veiligheid.

Anonimiteit gegarandeerd, ook professionele hulp

Hulp vragen en bieden kan altijd anoniem voor wie dat wil. Maar er zal ook professionele hulp zijn voor wie die nodig heeft. Jongeren kunnen daarom ook rechtstreeks contact opnemen met een coach van Child Focus via een chatroom die toegankelijk is via een "SOS"-knop, overal zichtbaar op de site.  Deze chatfunctie zal in eerste instantie beschikbaar zijn op woensdagnamiddag van 14 uur tot 18 uur, maar die uren zullen later nog uitgebreid worden.

Jongeren werden zelf ook zoveel mogelijk bij dit project betrokken. Jonge afgestudeerden van de BAS (Belgian Advertising School) ontwikkelden het concept en de naam. Ontwerpers en ontwikkelaars van Molengeek bouwden het platform. Scholen en jeugdcentra produceerden de basisinhoud.

Lisa, stagiaire bij Child Focus, werkte ook mee aan het project en legt uit waarom het zo belangrijk is dat jongeren zelf een stem krijgen. "Ik denk dat de afgelopen jaren hebben uitgewezen dat onze generatie elkaar echt helpt en zelf expertise heeft. Door te "joinen" (deelnemen, red.) kan je je eigen expertise tonen en anderen helpen. Ik denk dat veel jongeren dat zien zitten en dat leuk vinden. Daarom zou ik zeggen: doe mee, neem een kijkje op de website." 

Meest gelezen