Vlaamse regering en mediabedrijven gaan samen de strijd aan tegen nepnieuws
In tijden van onzekerheid, doen de wildste verhalen de ronde. Of het nu over het coronavaccin, de Amerikaanse verkiezingen of de Belgische politiek gaat: nepnieuws is overal én zal de komende jaren enkel toenemen. Daarom investeert Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) in een factcheckplatform. Dat bevestigt zijn woordvoerder aan VRT NWS.
Hoe het platform er zal uitzien is nog niet duidelijk. Wel benadrukt de minister dat het niet de politiek is, die de media moet uitleggen hoe met nepnieuws om te gaan. Woordvoerder van Benjamin Dalle, Tom De Meyer verduidelijkt: "Wij willen samenwerken met alle grote mediabedrijven en universiteiten in Vlaanderen om zo samen de strijd tegen nepnieuws aan te gaan. De bedoeling is dus dat de mediabedrijven zelf een actieve rol zullen spelen."
Nu meer nodig dan ooit
Nieuws wordt steeds vaker en sneller online verspreid, maar het is soms moeilijk om te weten welke berichten je kan geloven en welke niet. Vooral voor kinderen en jongeren is het onderscheid moeilijk te maken. Om hen daarbij te helpen blijft de Vlaamse regering ook investeren in het Kenniscentrum Mediawijsheid, dat jongeren leert omgaan met nepnieuws. "De kinderen die nu opgroeien zullen nog meer geconfronteerd worden met een overvloed aan informatie en nieuws online. Om hen daarin wegwijs te maken, is het ontzettend belangrijk om hen nu al goed te begeleiden daarin," aldus Demeyer.
Investeren in de digitale transformatie van de Vlaamse media
Het factcheckplatfom kadert in een breed digitaal transformatieprogramma, waarvoor de minister 29 miljoen euro uittrekt. Met dat programma wil de minister de Vlaamse spelers ondersteunen, zodat ze zich beter kunnen meten met de grotere internationale mediabedrijven. Hierbij wordt o.a. ingezet op gedeelde infrastructuur (zoals o.a. het factcheckplatform) en innovatieve methodes om de nieuwszoeker zo goed mogelijk te bereiken.
Het factcheckplatform zou in de loop van 2021 moeten af zijn.