Facebook DAC

Ook in 2021 geen Oldtimer Fly and Drive in Schaffen

Er komt ook volgend jaar geen Oldtimer Fly and Drive in Schaffen. De toestand rond corona zorgt nog voor teveel onzekerheid, zeggen de organisatoren. Dit jaar was het evenement ook al afgelast door de coronacrisis.

De Dieste Aero Club (DAC) heeft beslist om ook volgend jaar geen Oldtimer Fly and Drive te organiseren. De organisatie van het evenement met oude vliegtuigen en voertuigen zou nu al moeten beginnen. Maar door de coronacrisis zijn er nog teveel vraagtekens voor volgend jaar, zegt de DAC. De eerstvolgende meeting is vastgelegd op 13 en 14 augustus 2022.

Een jaar voorbereiding

"Achter het evenement zit een hele organisatie", zegt Koen Bosmans van de DAC. "We werken daar bijna het hele jaar aan. Dat betekent onder andere dat we lang op voorhand afspraken moeten maken met sponsors en leveranciers bijvoorbeeld. Door de coronacrisis hebben we de Fly In dit jaar al onverwacht moeten afblazen. En de vooruitzichten voor 2021 zijn nog onzeker", stelt Bosmans.  "We vinden het dan ook veiliger om de pauzeknop nog een jaartje langer in te drukken."

We vinden het veiliger om de pauzeknop nog een jaartje langer in te drukken
Koen Bosmans, voorzitter Diestse Aero Club

Inkomsten

"Door het annuleren van het evenement zullen we voor het tweede jaar op rij natuurlijk inkomsten missen", vertelt Bosmans. "Voor onze vliegclub is dat een streep door de rekening. De werking van de club komt niet meteen in gevaar. Maar de opleiding van nieuwe piloten of de aankoop van een nieuw zweefvliegtuig zullen we moeten uitstellen. We gaan nog bekijken hoe we de komende periode kunnen overbruggen."

Traditie

De Oldtimer Fly and Drive kent een lange traditie. Normaal moest dit jaar de 36e editie plaatsvinden. In het begin was het een bijeenkomst van oude vliegtuigen. Het evenement heette toen nog Oldtimer Fly In. Gaandeweg kwamen er ook oldtimervoertuigen naar Schaffen, waardoor het nu Oldtimer Fly and Drive heet. Afspraak voor de volgende editie dus op 13 en 14 augustus 2022.

Meest gelezen