Supermarkten en voedingswinkels vrezen feestrush en roepen op om nu al kroketten en champagne te kopen: een overzicht 

Supermarkten, maar ook bakkers en slagers vragen om nu al te beginnen aan de eindejaarsinkopen. Dat blijkt uit een rondvraag van het consumentenprogramma "De Inspecteur" op Radio 2. “Het is over de koppen lopen in voedingswinkels in de dagen rond kerst en nieuw,” vertelt Sven Pichal daarover in "De markt" op Eén. Met zijn programma "De inspecteur" belde hij naar alle supermarkten met de vraag hoe ze voorbereid zijn op de eindejaarsrush. Bekijk hieronder het overzicht.

Ook al vieren we in beperkte kring, toch vragen de voedingswinkels om nu al jouw eindejaarsaankopen te plannen. Diepvriesproducten, snacks en dranken kunnen zonder probleem vooraf worden aangekocht. Een aantal winkels vervroegen ook hun promoties op deze goederen.

Voor verse producten zoals vis- of vleesschotels en patisserie is dat niet mogelijk, maar daar kan op tijd reserveren het verschil maken.  Omdat we allemaal in kleinere aantallen zullen vieren, voorspellen ze namelijk meer individuele bestellingen dan anders. "De Inspecteur" maakte dit overzicht.

Delhaize: "Eindejaarspromoties nu al van start"

Delhaize was de eerste supermarkt die haar klanten deze week vroeg om de aankopen te spreiden. De kerstperiode is de drukste periode van het jaar en Delhaize wil een stormloop vermijden. "Diepvrieskroketten, champagne en wijnen zijn producten die lang houdbaar zijn en die je nu al kan kopen”, zegt woordvoerder Roel Dekelver, “Om mensen te overtuigen die producten vanaf nu al mee te nemen, hebben we ons commercieel plan aangepast en de eindejaarspromoties nu al van start laten gaan."

Diepvrieskroketten, champagne en wijnen zijn producten die lang houdbaar zijn en die je nu al kan kopen

Delhaize

De supermarkt zet trouwens ook extra capaciteit in voor haar e-commerce en sommige winkels zullen de dagen voor de feestdagen ook een uurtje langer open zijn. Zo kan het winkelen meer gespreid verlopen.

© Food and Drink Photos

Carrefour: druktebarometer in de winkels

Carrefour heeft gelijkaardige plannen. Ze starten een communicatiecampagne om hun klanten op te roepen nu al te beginnen met eindejaarsaankopen. “Dranken en voedingsmiddelen met lange houdbaarheidsdata kan je nu al aankopen om de eindejaarsdrukte te vermijden”, zegt woordvoerder Aurélie Gerth. Ook Carrefour belooft nu al interessante promoties op deze producten.

De winkels zullen ook nu zondag 29 november en zondag 20 december extra opengaan en de dagen rond kerst en nieuw af en toe langer openblijven. Daardoor kunnen de klanten meer gespreid komen. 

Klanten worden opgeroepen om hun bestellingen minstens 72 uur op voorhand te plaatsen om drukte te vermijden. De capaciteit van e-commerce, thuisleveringen en afhaalmomenten worden ook tijdelijk verhoogd. 

Er is ook een druktebarometer. Op de website van elke Carrefour-winkel kan je zien wanneer het minder druk is.   

Colruyt: op 24 en 31 december open tot 18 uur

Ook bij Colruyt willen ze een rush in de laatste dagen vermijden. "We roepen klanten op dat ze hun aankopen spreiden. Onze huidige folder bevat daarom veel promo’s op dranken en champagnes, dan hoeven die aankopen al niet meer in die laatste dagen waar dan vooral vers gekocht wordt."

Daarnaast heeft Colruyt de capaciteit van Collect&Go verdubbeld in vergelijking met het voorjaar. Op die manier hebben ze er vertrouwen in dat ze de bestellingen van eindejaar beter aankunnen.

Langere openingsuren zijn er voorlopig niet gepland, maar op donderdag 24 en donderdag 31 december 2020 zullen alle Colruyt-winkels open zijn tot 18 uur, zodat klanten voldoende tijd hebben om ook dan nog de laatste boodschappen te doen. De Spar, Okay- en CRU-winkels van de Colruyt-groep zijn ook op zondag open (met uitzonderingen).

Makro: "Zeer grote winkels, dat laat ruimte om het winkelen op een veilige manier te laten verlopen"

Geen echte oproep om de aankopen te spreiden bij Makro. “Wij hebben het voordeel van zeer grote winkels te hebben, dat laat ruimte om het winkelen op een veilige manier te laten verlopen, ook wanneer het drukker wordt,” zo meldt de Duitse winkelketen.

Wel vraagt Makro om bestellingen vroeger te plaatsen dan in andere jaren. Daarvoor heeft de winkelgroep een makkelijkere werkwijze ontwikkeld. "Ook de ophaling van de bestellingen zullen we op een andere manier laten verlopen."

Wij hebben het voordeel van zeer grote winkels te hebben, dat laat ruimte om het winkelen op een veilige manier te laten verlopen, ook wanneer het drukker wordt

Makro

De openingsuren worden niet speciaal aangepast. “Die zijn nu al ruim, aangezien we om 7u15 openen en vrijdag sluiten om 21u.”

Aldi: "Voorraden van ons eindejaarsgamma extra onder de loep genomen en verhoogd waar nodig"

Ook bij Aldi hebben ze zich goed voorbereid op een eindejaarsperiode waarin de restaurants niet open gaan. “We hebben de voorraden van ons eindejaarsgamma extra onder de loep genomen en verhoogd waar nodig. Daarmee willen we onze klanten geruststellen dat er genoeg in onze winkels zal liggen", zo zegt de discounter.

Aldi heeft ook de porties extra tegen het licht gehouden. "Wij bieden geen grootverpakkingen aan, maar eerder verpakkingen die bestemd zijn voor 1, 2 à 4 personen." Zo bieden ze miniflessen champagne aan perfect voor 2 personen.

Wij bieden geen grootverpakkingen aan, maar eerder verpakkingen die bestemd zijn voor 1, 2 à 4 personen

Aldi

Aldi verlengt de winkeluren niet. Meer nog, op 24 en 31 december sluiten ze twee uur vroeger, om 17 in plaats van om 19 uur, als dankjewel aan hun eigen medewerkers in dit zware jaar, zodat zij sneller bij hun familie kunnen zijn op die feestdagen.

Lidl: champagne, wijnen, diepvrieshapjes en -desserts al in de winkels

Om net voor de feestdagen grote drukte te vermijden worden ook bij Lidl tal van producten vroeger aangeboden. De typische eindejaarsproducten zoals champagne, wijnen, diepvrieshapjes en -desserts liggen ondertussen al in de winkels. De discounter is ondertussen ook al gestart met de verkoop van z’n kerstbomen, om dezelfde reden.

Lidl raadt klanten die online hun vlees, vis, kreeften, oesters… willen bestellen aan om dat te doen voor 7 december. Op die manier kan hun bestelservice er voor zorgen dat je belangrijkste ingrediënten voor het menu tijdig klaar liggen in de winkel naar keuze.  

Ook Lidl pakt uit met een druktemeter in z’n app. “Zo kunnen onze klanten perfect monitoren op welk moment het druk is in hun vertrouwde Lidl, en wanneer de drukte opnieuw is afgenomen.”

Albert Heijn: geen speciale oproep

Albert Heijn is een buitenbeentje in de rondvraag. Zij zeggen dat een speciale oproep niet nodig is. “Onze klanten winkelen nu al weken erg gespreid over alle uren van de dag en van de week. We zullen de volgende weken onze klanten daarvoor feliciteren om ze aan te moedigen om dat gedrag vast te houden. Er komen complimenten in de winkel, op sociale media en via de klantendesk. We geloven in het bevestigen van goed gedrag. We zien aan onze gegevens dat er geen echte piekmomenten meer zijn."

Bakkers en slagers: "Meer kleinere bestellingen, dat vraagt meer tijd"

Zowel bij Bakkers Vlaanderen als bij de Bond van Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs houden ze hun hart vast. “Doorheen het jaar is de concurrentie met de supermarkten erg groot, maar tijdens de feestdagen mag het iets meer en kiezen klanten bewust voor ons vakmanschap", zo zegt Ivan Claeys. “Ze moeten dat dit jaar zeker ook doen, maar we hopen dat ze goed op tijd vooraf bestellen. Want waar we in een normaal jaar veel grote bestellingen binnenkrijgen, zullen dat nu veel kleinere porties zijn, en dat wil automatisch zeggen dat het meer tijd kost.”

Er zullen nu veel meer bestellingen voor kleinere porties zijn, en dat wil automatisch zeggen dat het meer tijd kost

Ook bij de bakkers bestaat de vrees voor lange rijen. Ook zij vragen aan klanten om zo veel als mogelijk vooraf te bestellen. Heel wat bakkers maken -als dat kan- meer ruimte vrij om bestellingen verspreid over de dag op te halen.

Bekijk hieronder de uitzending van "De markt":

Videospeler inladen...

Meest gelezen