Radio 2

Tweedehandswagens die via de haven getransporteerd worden, mogen vanaf 2021 geen extra lading meer bevatten

Vanaf 1 januari mogen tweedehands personenwagens en bestelbusjes die getransporteerd worden via de haven van Antwerpen geen extra lading meer vervoeren. Dat houdt te veel risico's in, besliste het Havenbedrijf samen met de bedrijven die het vervoer regelen. "De bijlading kan een gevaar vormen aan boord van het autoschip en voor het personeel dat de wagens transporteert", zegt Lennart Verstappen van het Havenbedrijf.

De kleinere tweedehandswagens worden vaak gebruikt om ook goedkoop afval zoals kapotte tv-schermen of oude motoren te verschepen. Maar dat is te gevaarlijk, werd nu beslist. "Sommige zaken van die lading kunnen een risico met zich mebrengen. Ze kunnen bijvoorbeeld gaan schuiven of motoren zouden kunnen lekken. Dat kan een gevaar vormen, zowel aan boord van het autoschip als voor het personeel dat de wagens transporteert", legt Lennart Verstappen van het Havenbedrijf uit. 

Het verbod op de zogenoemde bijlading zal niet gelden voor tweedehands vrachtwagens die vervoerd worden via de Antwerpse haven. Deze wagens zijn beter bestand om goederen te vervoeren en zullen dus nog een beperkte extra lading mogen meenemen. Wel zal er streng gecontroleerd worden of dat veilig gebeurt. "Maar daar zal nu meer tijd voor vrijkomen", klinkt het. 

In de haven van Antwerpen worden jaarlijks ongeveer 300.000 tweedehandsvoertuigen verscheept. Tot nu toe is ongeveer 80% van deze voertuigen geladen. 

Meest gelezen