Videospeler inladen...

100 keer Roy Lichtenstein in BAM (Bergen): de meester van de Amerikaanse popart

In het museum BAM, in Henegouwen, begint vandaag een overzichtstentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Roy Lichtenstein. 100 werken van een popartkunstenaar, noeste werker, én opvallende ambachtsman.  

Liefst 100 werken zijn er te zien op de tentoonstelling in het BAM (Bergen). Lichtenstein was een ongelofelijk energieke kunstenaar, er ging geen dag voorbij zonder werk. We kennen hem van de striptekeningen, maar hij was ook erg nieuwsgierig naar nieuwe technieken. Voortdurend probeerde hij nieuwe materialen uit en gebruikte hij ze in zijn kunst. "Hij was een uitzonderlijke ambachtsman", zegt Xavier Roland, directeur en medecurator van het Bam.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Roy Lichtenstein maakt in de jaren 1960 deel uit van de popartbeweging, met kompanen als Andy Warhol. Ze verklaarden de oorlog aan de elitaire kunst, kunst moest er zijn voor iedereen. Daarom schakelt Lichtenstein Amerikaanse actiestrips in, met hun simpele, directe communicatie. Hij kopieert niet, maar leent de onderdelen wel en maakt er zijn eigen versie van. Al wat hij maakt, bestaat in meerdere exemplaren. Want kunst hoeft niet uniek te zijn. Van sommige werken maakt hij 2 exemplaren, andere worden honderd keer gekopieerd.  

Xavier Roland: "Vandaag zou het niet meer kunnen. Lichtenstein werkte heel nauw samen met drukkers om zijn werken te kopiëren. Ateliers waar dat kan, bestaan nu nog nauwelijks." Veel werken zien er simpel uit, maar zijn dat allesbehalve. Voor een werk gebruikt Lichtenstein verschillende methodes om ze te maken, houtgravures bijvoorbeeld, samen met zeefdruk en schilderwerk. En materialen als plexi, brons, plastic, in allerlei combinaties. "Maanlandschap", het werk hierboven, is een zeefdruk met Rowlux, een soort van geplastificeerd papier dat ook op verkeersborden gebruikt wordt, en een van zijn lievelingsmaterialen.  

Lichtenstein was apolitiek, zo zegt hij zelf. Maar hij hekelt het materialisme, door van gebruiksvoorwerpen kunst te maken. Een hotdog wordt een parodie, in email. Zijn vrouwen zijn in de jaren '60 clichés, emotionele huisvrouwen, uit de Amerikaanse buitenwijken. Maar 30 jaar later, in de jaren '90 hebben ze een heel andere houding: bloot maar aseksueel en sterk. (zie '2 Nudes', hieronder.) De tentoonstelling toont die evolutie.

Het Bam leende 100 werken, uit prestigieuze musea en privéverzamelingen. Ze zijn tot 18 april te bekijken, op reservatie. En er is deskundige uitleg aan gekoppeld, via een Facebooklink.   

Meest gelezen