Foto: Infrabel

Nieuwe spoorlijn door station Mechelen klaar voor gebruik: op termijn meer treinen naar Brussel en luchthaven

Over exact een week rijden de eerste treinen over de nieuwe spoorbypass in Mechelen. Het gaat om twee nieuwe sporen op de belangrijke lijn Antwerpen - Mechelen - Brussel. Het project kadert in de vernieuwing van het station in Mechelen. “In eerste instantie dienen de sporen om de capaciteit die we nu hebben te behouden, terwijl de NMBS voortwerkt aan het station in Mechelen. Als die werken klaar zijn, kunnen er meer treinen ingezet worden”, klinkt het bij spoorwegbeheerder Infrabel.

Het station van Mechelen krijgt een volledige make over. Met het oog op die werken, plaatste spoorwegbeheerder Infrabel een zogenaamde spoorbypass in Mechelen. Hierdoor ontstonden er twee nieuwe sporen en bijbehorende perrons. Deze zullen vanaf volgende week maandag in gebruik worden genomen.

Extra treinen

“In een eerste fase worden de nieuwe sporen en perrons 11 en 12 in het Mechelse station gebruikt als extra capaciteit, waardoor de andere sporen en perrons in het station kunnen worden vernieuwd zonder capaciteitsverlies”, zegt Frédéric Petit van Infrabel. Zodra de werken klaar zijn, kunnen er extra treinen worden ingelegd op de belangrijke lijn Antwerpen - Mechelen - Brussel. Er zullen dus ook meer treinen richting de luchthaven in Brussel rijden.

 

De werken aan het station in Mechelen zouden over 7 jaar volledig afgerond moeten zijn. Op de planning staat niet alleen de vernieuwing van de perrons, maar ook de bouw van twee onderdoorgangen, de afbraak van het bestaande reizigersgebouw en de aanleg van nieuwe pleinen en parken. Het is een project waar de NMBS 105 miljoen euro in investeert.

Sneller

Zodra het station helemaal klaar is, zullen internationale treinen zoals de Thalys en Eurostar, ook sneller kunnen passeren via de nieuwe sporen. Dat kan dan met 160 kilometer per uur, terwijl de maximale snelheid voor die treinen daar nu 100 kilometer per uur bedraagt.

 

Meest gelezen