NICOLAS MAETERLINCK

Strooizout op onze wegen komt uit Caraïben, Brazilië en Australië: "Het wordt met grote zeeschepen aangevoerd"

Zoutleverancier Zoutman in de Gentse haven merkt dat de vraag naar strooizout groter wordt. Nu de nachten kouder worden controleren veel Oost-Vlaamse gemeenten de voorraad om niet zonder strooizout te zitten. Het zout dat bij ons op de weg gestrooid wordt, haalt het bedrijf Zoutman aan de andere kant van de wereld. 

Veel Oost-Vlaamse gemeenten kopen strooizout om voldoende voorraad te hebben zodat ze preventief de gemeentelijke wegen kunnen strooien. Ook het Agentschap Wegen en Verkeer koopt strooizout om de gewestwegen en de autosnelwegen sneeuw- en ijsvrij te houden. Dat zout komt van verschillende leveranciers, maar een grote speler is Zoutman gelegen in de Gentse haven.

Het strooizout komt van overal in de wereld, zoals de Caraïben, Brazilië of Australië

Bert Lamote van zoutleverancier Zoutman

300.000 ton zout

Het bedrijf heeft een opslag van ongeveer 300.000 ton zout. Het zout wordt er verwerkt tot strooizout en culinair zout. Bert Lamote van het bedrijf legt uit van waar al dat zout komt: "Zout komt vanuit de ondergrond of vanuit zeewater in warme gebieden. En dat ligt verspreid over heel de wereld, dus in theorie kan zout van overal komen", legt Lamote uit. "Het komt met grote zeeschepen vanuit de Caraïben, Brazilië of Australië, maar ook uit andere delen van de wereld."

Zoutman verwerkt strooizout maar ook zout dat in de keuken kan gebruikt worden. Niet iedere zoutsoort is immers geschikt om te strooien of om in de keuken te gebruiken. "Er is een verschil tussen de soorten en de kwaliteit wisselt", legt Lamote uit. 

Wie strooit waar?

Gemeenten zijn zelf verantwoordelijk om de gemeentewegen en fietspaden ijsvrij te houden. Ze kopen het strooizout op bij een leverancier en bewaren het in gemeentelijke loodsen. Het Agentschap Wegen en Verkeer is verantwoordelijk voor alle gewestwegen en autosnelwegen. Zij bewaren het zout in grote loodsen verspreid over de provincies. Een districtverantwoordelijke beslist of de strooiploegen moeten uitrukken. In eerste instantie wordt preventief gestrooid maar soms is het ook onmiddellijk nodig wanneer er bijvoorbeeld hevige sneeuwval is.

Het bedrijf Zoutman heeft altijd ongeveer 250.000 tot 300.000 ton zout in voorraad. Of dat zout nu massaal op de Oost-Vlaamse wegen zal moeten gestrooid worden de komende weken is nog de vraag. "Het is Moeder Natuur die beslist wat er gebeurt."

kasto80

Meest gelezen