Leveringsproblemen bij Bpost van de baan: "Bpost heeft gehandeld zoals het moet"

De problemen met het afleveren van pakjes door Bpost zijn van de baan. Dat heeft minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) gezegd in de Kamercommissie Mobiliteit en Overheidsbedrijven. Bpost heeft intussen ook 3.000 mensen extra aangeworven en een bijkomend sorteercentrum opgestart. 

Afgelopen vrijdag heeft Bpost 660.000 pakjes thuis besteld, zegt De Sutter. Dat zijn er dus meer dan de 600.000 per dag van enkele weken geleden, toen Bpost had aangegeven wegens capaciteitsproblemen 5 procent van alle pakjes niet aan huis te kunnen leveren. Na de verontwaardiging daarover heeft het postbedrijf een tandje bijgestoken. In Wallonië verloopt de bedeling al twee weken normaal, in Vlaanderen en Brussels is dat zo sinds een week. "Bpost heeft gehandeld zoals het moet om de problemen aan te pakken", aldus De Sutter. 

De minister nuanceert de klachten over het niet aan huis leveren. Van de 5 procent betrokken klanten heeft 70 procent laten weten bereid te zijn om zelf hun pakje af te halen, terwijl 30 procent heeft aangegeven dat dit niet zou lukken.

Sindsdien heeft Bpost 3.000 bijkomende personeelsleden aangeworven. Een aantal van hen zal ook een vast contract krijgen, maar het is nog niet duidelijk hoeveel. De Sutter zegt er wel bij dat zowat een derde van de 2.000 tijdelijken die tijdens de eerste coronagolf zijn aangeworven later een vast contract heeft gekregen. 

Bpost heeft niet alleen in bijkomende werkkrachten geïnvesteerd, maar ook in bijkomend materieel: er is een tijdelijk sorteercentrum opgestart en er zijn draagbare scantoestellen aangeschaft. 

Meest gelezen