Oost-Vlaamse handelaars blijven ook na lockdown online verkopen
8 op de 10 Oost-Vlaamse handelaars die tijdens de coronacrisis een online verkoopplatform oprichtten, gaan daar ook na de lockdown mee door. Dat blijkt uit cijfers van koepelorganisatie UNIZO."Heel wat ondernemers hebben nu de voordelen ervaren", zegt directeurJos Vermeiren.
Voor de start van de coronacrisis maakte amper de helft van de Oost-Vlaamse handelaars gebruik van een online verkoopplatform, zoals een webshop. Toen de winkels verplicht moesten sluiten en fysiek winkelen niet meer mogelijk was, schakelden ze noodgedwongen over op alternatieven. Uit cijfers van UNIZO blijkt dat 77,7 procent van die handelaars ook na de lockdown zal blijven inzetten op online verkoop. “Waar we vroeger zagen dat veel ondernemers enkel focussen op het fysiek winkelen, zijn heel wat ondernemers 'nood breekt wet' overgegaan op het online gegeven", vertelt Jos Vermeiren, directeur van UNIZO Oost-Vlaanderen.
We begeleiden en ondersteunen handelaars om hun businessmodel aan te aanpassen
"We zien nu dat heel wat ondernemers daar blijvend gebruik zullen maken van internet, zowel voor e-commerce als sociale media, een webshop of click-and-collect. Heel wat ondernemers hebben daar nu de voordelen van ervaren.” Tijdens de lockdown haalden 65 procent van de handelaars hun inkomsten uit online verkoop.
Winkelhieren in december
De grootste dreiging voor de lokale handelaars komt van internationale webshops. “Er wordt voor meer dan 8 miljard euro gekocht bij online giganten" legt Vermeiren uit. "Dat geld vloeit rechtstreeks naar het buitenland, zoals bedrijven uit de Verenigde Staten of China. De lokale economie wordt er niet mee gesteund of er komen ook geen jobs bij in bedrijven hier. Het is belangrijk om bewuster en lokaler te kopen, ook online." Daarom roept UNIZO december uit tot de 'winkelhiermaand'. Met deze campagne willen ze lokale handel nog meer stimuleren.
