Beroepsvereniging van Loodsen niet tevreden met fiets- en wandelbrug over Schelde: "Veiligheidsproblemen en te veel losse eindjes"

De Beroepsvereniging van Loodsen is niet opgezet met de fiets- en voetgangersbrug die over de Schelde in Antwerpen zal worden gebouwd. Men maakt zich vooral zorgen om de veiligheid van de brug. De vereniging schreef daarover een open brief aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).  "De beslissing is te vroeg genomen, met nog te veel losse eindjes", zegt voorzitter Sven De Ridder. 

De Beroepsvereniging van Loodsen stelt zich vragen bij de veiligheid van de fiets- en voetgangersbrug die over de Schelde in Antwerpen zal worden gebouwd, ter hoogte van de Kennedytunnel. De vereniging schreef daarover een open brief aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Daarin klaagt men aan dat de brug niet te verzoenen valt met een vlotte en veilige scheepvaart. 

Veiligheid

"De brug zal daar in de weg liggen. Het gebied is er zeer ondiep en de schepen die er varen zijn tijgebonden. We willen niet dat onze schepen in een fuik komen te zitten als de brug om een of andere reden niet op tijd opengaat", zegt voorzitter Sven De Ridder. 

We willen niet dat de schepen in een fuik komen te zitten als de brug niet opengaat

Sven De Ridder, voorzitter Beroepsvereniging van Loodsen

Volgens de loodsen heeft minister Peeters te vroeg beslist om de brug te bouwen. Er zou onvoldoende onderzoek gevoerd zijn en hun advies zou niet ter harte zijn genomen. "Er is een knoop doorgehakt met nog te veel losse eindjes. We hebben bijvoorbeeld een aantal tijdsbuffers voorzien voor onze schepen, maar die zijn niet opgenomen in de besluitvorming. Als men die niet kan voorzien, dan zijn we verplicht om geen enkel beloodst schip nog onder de brug te laten varen", aldus De Ridder. De Beroepsvereniging zal dus naar eigen zeggen niet aarzelen om het verkeer naar de Boven Zeeschelde en de Haven van Brussel stil te leggen als de bouw van de brug niet voldoet aan bepaalde veiligheidsvoorwaarden.

Veer of tunnel

De Beroepsvereniging van Loodsen vindt een veer of tunnel een goedkoper en efficiënter alternatief voor de brug. Dat zou ook beter zijn voor de fietsers en voetgangers, want volgens de berekeningen van de vereniging zal de brug gemiddeld drie keer per dag gedurende 30 tot 40 minuten moeten openstaan. "Men zal meer voor een gesloten brug staan dan momenteel wordt voorgehouden in de officiële rapporten", klinkt het. 

Meest gelezen