Radio 2

Nieuwe fietsenstalling onder Martelarenplein alleen toegankelijk via trap: "Enige mogelijke oplossing"

De NMBS bouwt momenteel een nieuwe fietsenstalling onder het Martelarenplein, aan de voet van het station van Leuven. Er zal plaats zijn voor 4.000 fietsen. De stalling zal in principe alleen toegankelijk zijn via een trap met een goot voor je fiets. Een hellend vlak of een lift waren onmogelijk, zegt de NMBS.

De nieuwe fietsenstalling onder het Martelarenplein in Leuven is bijna klaar. De opening is gepland voor de lente van 2021. Op de fiets zal je de parkeerplaatsen enkel via een trap met een fietsgoot kunnen bereiken. Een concept dat de wenkbrauwen doet fronsen. Er is ook wel een mogelijkheid om via de bestaande stationstunnel in de fietsenparking te geraken, maar in die tunnel mag je niet fietsen en er loopt vaak veel volk. Het is dus de bedoeling dat zoveel mogelijk pendelaars de voorziene trap gebruiken.

Hellend vlak

"Dit is niet nieuw", zegt Bart Crols van de NMBS. "De trap stond van bij het begin in de plannen. En daar is een goede reden voor. Het was bouwtechnisch de enige optie, gezien de oppervlakte van het bouwterrein. Een hellend vlak bijvoorbeeld zou te veel beschikbare ruimte hebben opgeslokt. Dan zou de capaciteit van de stalling minder groot geweest zijn", licht Crols toe. "Een lift leek ons ook geen goed idee, gezien de vele gebruikers die we verwachten." Ook de fietsspiraal ondergronds doortrekken kon niet omdat er nutsleidingen in de weg zitten. 

Luie trap

Daarom is de keuze gevallen op een zogenoemde luie trap. "Dat is een trap met brede treden en een lage hellingsgraad", legt hij uit. "In het midden is er een brede goot waarin je je fiets kan geleiden bij het naar beneden of naar boven stappen." De trap is evenwel niet voor alle fietsen geschikt. "Dat klopt", geeft Crols toe. "Voor bakfietsen is deze trap niet geschikt. Maar voor dat type fietsen zijn er rond het station genoeg andere, geschikte parkeerplaatsen."

Meest gelezen