Nieuwe terugbetaling CM zorgt voor langere wachttijden bij orthodontist: "Opgelopen tot gemiddeld 10 maanden"

Vanaf 1 januari geeft de Christelijke Mutualiteit een hogere tegemoetkoming voor orthodontische behandelingen. Daardoor stellen veel patiënten hun behandeling uit naar 2021. "En dat is een probleem, want de wachttijden worden daardoor alleen maar langer", zegt Professor Bart Vande Vannet van de Belgische beroepsvereniging van Nederlandstalige orthodontisten.

De Christelijke Mutualiteit geeft vanaf Nieuwjaar een tegemoetkoming van 60% op de kostprijs voor een orthodontische behandeling voor kinderen en jongeren. De maximale tussenkomst is begrensd op 1050 euro ('per leven'). Voor leden die recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming, bedraagt de terugbetaling zelfs 75% van de kostprijs.

Voor patiënten die hun behandeling opstarten in november of december 2020 is er geen overgangsmaatregel. "We begrijpen dat dat voor sommige mensen oneerlijk aanvoelt. Maar als je een nieuwe maatregel invoert, heb je altijd een startdatum nodig. Voor sommige mensen valt die nu helaas te laat", zegt Steven Hermans van CM.

Langere wachttijden

Voor de Belgische beroepsvereniging van Nederlandstalige orthodontisten kwam de aankondiging als een verrassing. "Maar we voelen het aan als een erkenning van onze tarieven, nu er eindelijk een betere terugbetaling komt", zegt voorzitter Bart Vande Vannet.

Het nieuws heeft wel een keerzijde: door de hogere tegemoetkoming vanaf 1 januari 2021 stellen heel wat mensen hun behandeling uit. "In een enquête geeft 66% van de orthodontisten aan dat hun patiënten vragen om de behandeling later op te starten." 

Dat zorgt voor langere wachttijden voor nieuwe patiënten. "De gemiddelde wachttijd is Vlaanderen is nu opgelopen tot ongeveer 10 maanden. Normaal is dat ongeveer drie tot zes maanden." Die langere wachttijden zijn ook deels te wijten aan COVID-19.

Sjoemelen met dossier mag niet

Luisteraar Julie Vandenheuvel kan niet genieten van de hogere tegemoetkoming omdat haar zoon zijn eerste behandeling al heeft gehad in november. "Ik heb daarover gebeld naar de CM. De medewerker zei mij dat ik eventueel aan de orthodontist kon vragen om de datum in het dossier aan te passen." Volgens Vande Vannet is dat niet ok: "Een dossier kan niet zomaar gewijzigd worden. Data veranderen is echt uit den boze."

Dat bevestigt ook de CM. "Dat kan echt niet. Als één van onze medewerkers die tip heeft gegeven, dan heeft die een grove fout gemaakt. Wij vinden het als organisatie belangrijk dat spelregels gerespecteerd worden", aldus Steven Hermans.

Meest gelezen