AFP and licensors

Nu is het echt de laatste rechte lijn voor de brexitgesprekken

Europees toponderhandelaar Michel Barnier en zijn Britse tegenhanger Lord David Frost zitten dit weekend opnieuw bijeen voor wat wellicht de laatste gesprekken zijn van de onderhandelingen over een handelsakkoord. Als er zondagavond geen akkoord is, dan stevenen we begin januari af op douanecontroles en invoertarieven en wellicht chaos aan de Kanaalhavens.

We durven de woorden "cruciaal" en "beslissend" niet langer in de mond nemen, maar het lijkt erop dat het er nu echt erop of eronder wordt in de brexitsaga. Woensdag waren EU-Commissievoorzitter Ursula von der Leyen en de Britse premier Boris Johnson het erover eens dat hun onderhandelaars uiterlijk zondagavond een akkoord moeten sluiten. 

Bekijk de analyse van Ivan Ollevier uit "Het Journaal" hier en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Er is haast bij, want een eventueel akkoord moet daarna nog wel goedgekeurd worden door de Europese ministerraad en door het Europees en het Britse parlement. Ratificatie door afzonderlijke lidstaten is niet nodig. 

Veel optimisme is er niet, al wordt er ook stevig poker gespeeld. Barnier en Frost hebben nog drie struikelblokken voor zich: 

  • toegang tot elkaars visgronden voor de EU en het Verenigd Koninkrijk
  • gelijke regels inzake gezondheid, milieu en sociaal beleid voor een eerlijke concurrentie inzake handel
  • een arbitragesysteem voor als dat niet zo zou zijn, welke zijn dan de procedures?
Bekijk het verslag van Lauwke Vandendriessche uit "Het Journaal" hier en lees voort onder de video:
Videospeler inladen...

Acht marineschepen "to rule the waves"

De druk blijft aanhouden. Zo laat de Britse premier Johnson stoer opmerken dat hij niet bang is van een harde brexit als de onderhandelingen mislukken. Als dat zo zou zijn, dan worden er vanaf begin januari douanecontroles en invoertarieven van kracht. 

Die kunnen het drukke handelsverkeer in de Kanaalhavens flink hinderen, al was het maar door vertragingen en administratieve rompslomp. De voorbije dagen en weken is het in en rond die havens al erg druk nu veel transporteurs nog zo veel mogelijk goederen willen overvaren nu het nog kan zonder al die heisa. (Lees verder onder de foto).

AFP and licensors

De Britse marine gaat ook acht schepen van de kustwacht inzetten om vanaf januari de eigen visgronden te controleren. Dat is het dubbele van nu. Het zou de bedoeling zijn om te verhinderen dat Europese vissers dan nog hun netten zouden uitgooien in Britse wateren. Hoe hard dat gespeeld gaat worden, is nog niet duidelijk. Mogelijk zal Groot-Brittannië Europese vissersboten opbrengen en in een haven aan de ketting leggen. 

Dat doet denken aan de beruchte "cod wars" of kabeljauwoorlog die Groot-Brittannië in de jaren 70 voerde tegen IJsland. Beide landen betwistten elkaar toen visgebieden in de noordelijke Atlantische Oceaan en het ging er soms hevig aan toe met marine- en vissersschepen die elkaars netten doorknipten of elkaar ramden. Op een bepaald ogenblik werd er ook met automatische wapens geschoten. (Zie kaart onder de foto).

Een beeld van de "cod wars": het Britse marineschip HMS Brighton hindert de IJslandse vissersboot Thor.

Kaart met exclusieve economische zones (EEZ) volgens zeerecht: 

  • bordeaux-kleur: Britse EEZ
  • blauw: EEZ van EU-lidstaten
  • witte stippellijn afbakening EEZ volgens zeerechtconventie

Brexit zonder akkoord is geen goed nieuws voor Belgische bedrijven:

Videospeler inladen...

Meest gelezen