2020 is het slechtste jaar voor de automarkt in 20 jaar, terwijl verkoop van motor- en elektrische fietsen piekt

De covidlockdowns brengen de automarkt in ons land een zware klap toe. Sectorfederaties Febiac, Traxio en Renta verwachten tegen eind dit jaar slechts 425.000 inschrijvingen van nieuwe voertuigen, 22 procent minder dan vorig jaar. Daarmee wordt dit het slechtste jaar voor de sector in 20 jaar. Motor- en elektrische fietsen profiteren van de covidpandemie, hun verkoop piekt.

April 2020 vormde het dieptepunt met amper 5.000 nieuwe auto's die werden ingeschreven: een terugval van maar liefst 90 procent in vergelijking met april 2019.  Verkooppunten zoals showrooms en garages moesten tijdens de lente-lockdown noodgedwongen sluiten en de verkoop kelderde ongezien.

We moeten al tot 1997 teruggaan om nog lagere cijfers te vinden

Joost Kaesemans, FEBIAC

Eerder bestelde voertuigen mochten bovendien niet geleverd worden aan klanten. Dat was anders tijdens de lockdown van oktober en november. Toen konden eerder bestelde voertuigen wel geleverd worden.  Zo bleef de terugval in november beperkt tot 16 procent in vergelijking met november 2019.

Dat het toerisme en het culturele leven stilvielen, heeft ook een impact gehad. Zo werden minder voertuigen op korte termijn gehuurd voor vakanties. "Bedrijven gingen ook veel meer op de rem staan om nieuwe bedrijfsvoertuigen in te schrijven", zeg Joost Kaesemans van Febiac in "De wereld vandaag (zie audio onder). "In economisch hoogst onzekere tijden kozen zij ervoor om de uitbreiding van het bedrijfswagenpark uit te stellen of moesten zij bij minder activiteiten hun wagenpark zelfs afbouwen. Ook werden de lopende leasingcontracten vaker verlengd.

Motoren en elektrische fietsen: winnaars

De verkoop van gemotoriseerde tweewielers hield wel goed stand. Nochtans gingen ook daar winkels en showrooms dicht. In april toonde de motorenmarkt nog een terugval van 70 procent, maar in juni was er al een toename van 53 procent. De sectorfederaties verwachten zelfs dat er tegen eind dit jaar 1 procent meer motoren zullen worden verkocht.  

Febiac ziet twee verklaringen. Door het wegvallen van zomervakanties, kwam er voor de  gezinnen budget vrij voor ontspanning  of het realiseren van dromen zoals het kopen van een motor. Ook was er bij mensen die niet kunnen thuiswerken en zich toch naar het werk moeten verplaatsen mogelijk  schrik voor  het openbaar vervoer waar je moeilijker afstand kunt houden. Zij die niet kunnen thuiswerken, kozen mogelijk daarom voor een eigen vervoermiddel zoals een bromfiets, een motor of een elektrische fiets.

Tweedehands is in trek

Veel minder is de terugval in de tweedehands automarkt: er zijn amper 6 procent minder tweedehansvoertuigen verkocht. Dat komt omdat er meer tweedehandswagens beschikbaar waren, maar ook omdat in  economisch onzekere economische tijden mensen sneller voor tweedehands kiezen. 

Bij de lichte bedrijfsvoertuigen doet tweedehands het trouwens veel beter dan nieuw.  Tweedehandsvoertuigen  zijn nu eenmaal goedkoper en sneller af te schrijven, en dat speelt mee in onzekere tijden. 

Meer voorkeur voor eigen vervoersmiddelen

Verder onderzoek blijft nodig om te weten wat de uiteindelijke  invloed zal zijn van covid op ons verplaatsingsgedrag, zeggen de autosectorfederaties.  Gaan we meer verschillende vervoersmiddelen combineren? Zullen we, naast openbaar vervoer, ook kiezen voor een eigen transportmiddel omdat we zo beter afstand kunnen bewaren? 

De winnaars van de coronacrisis zijn de motorfiets en de elektrische fiets
Joost Kaesemans, FEBIAC

Wel roepen ze nu al de fiets en de motor uit als grote winnaars. De Belg is multimodaler geworden. Hij blijft zich verplaatsen, ook als het werk dat minder vereist en het liefst met eigen vervoersmiddelen.  

Meest gelezen