Online Sinterklaas oogst populariteit met bijna half miljoen bezoekers

Het Huis van de Sint in Sint-Niklaas heeft Vlaamse scholen en gezinnen dit jaar op een online manier weten te bereiken. Corona zorgde ervoor dat het Sinterklaashuis  genoodzaakt was om het over een digitale boeg te gooien. Mét succes, zo blijkt. “Blijkbaar was er een heel grote nood aan een Sinterklaasgevoel”, zegt coördinator Geert Vandenhende.

Met ongeveer 20.000 virtuele bezoekers per dag bereikte het Huis van de Sint dit jaar meer mensen dan wat coördinator Geert Vandenhende vooraf had verwacht: “Ik was zelf geschrokken van de cijfers.” Ter vergelijking: in niet-coronatijden ontvangt het museum op een drukke dag ongeveer 4.000 mensen. Vooral leerkrachten hebben gebruik gemaakt van het online platform. “We hebben een grote databank met emailadressen van leerkrachten. Daardoor konden we Vlaamse scholen doorgaans gemakkelijk bereiken.”

Een blijver

Leerkrachten kregen de kans om elke dag een filmpje met nieuws over Sinterklaas te downloaden. Alle filmpjes samen onthulden een verhaallijn over een postbode die steeds dieper in het huis van de Sint wist te geraken. Ook was het mogelijk om verschillende bewoners van het huis te ontdekken. “Naast Sinterklaas en Zwarte Piet leer je bijvoorbeeld ook conciërge Gustaaf en poetsvrouw Madame Plumeau kennen”, aldus een enthousiaste Vandenhende.

Het succes van het online initiatief impliceert echter niet dat de Sint en zijn Pieten vanaf nu enkel digitaal ingezet zullen worden. Volgens Geert Vandenhende kan niets op tegen het originele concept: “De Sint houdt toch meer van het fysieke contact met de kinderen, hoor.” Al lijkt er wel een zaadje geplant voor de toekomst. “We denken dat het digitale luik een blijver kan zijn”, besluit hij. 

Meest gelezen