Duw leerlingen niet in een andere richting wegens corona

Corona zorgde in juni voor heel wat soepelheid bij de eindevaluaties in de middelbare scholen. De Vlaamse Scholierenkoepel vreest dat die soepelheid nu geslonken is, waardoor veel leerlingen na kerst de foute richting dreigen te worden uitgestuurd. 

opinie
Louis Notte
Voorzitter Vlaamse Scholierenkoepel

Eind vorig schooljaar zijn wij “mild geëvalueerd” en kregen heel wat van ons, de scholieren, het “voordeel van de twijfel”, volgens Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van GO!, het gemeenschapsonderwijs, en Martin Valcke, hoogleraar onderwijskunde aan UGent. Scholen waren voorzichtig, want er was niet voor iedereen voldoende informatie om tot een eerlijke evaluatie te komen. Met heel wat minder B- en C-attesten als gevolg. 

Na de kerstexamens moet die twijfel blijkbaar wel verdwenen zijn, want in januari zullen scholen veel van mijn medescholieren aanraden van richting te veranderen, zo verwacht onder meer Lieven Boeve, directeur generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Tweede "foute" schooljaar op rij

Ook dit schooljaar is voor ons geen normaal schooljaar. We gaan in en uit periodes van afstandsonderwijs. We worden voortdurend geconfronteerd met een in te halen leerachterstand en enorm veel taken en toetsen. Die vele veranderingen en extra druk zorgen voor ongezonde stress terwijl onze uitlaatkleppen zijn ingeperkt tot wandelingen met het gezin.

Niet te snel oordelen

Als voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel maak ik me zorgen over mijn vrienden, klasgenoten en medescholieren die het nu moeilijk hebben en sneller dan anders worden afgedaan als leerlingen die “gewoon in de foute studierichting zitten”. 

Vaak gaat het om leerlingen die de richting wel aankunnen, maar zich de laatste maanden eenzaam voelen omdat ze geen vrienden meer zien, of ongerust zijn over kwetsbare gezinsleden, of het moeilijk vinden om tijdens een quarantaine via internet vragen te stellen, of grote stukken leerstof gemist hebben omdat ze thuis niet de juiste omgeving hebben... 

Geef leerlingen de tijd om zich aan te passen

Ik ben ook ongerust over het gebrek aan tijd voor die scholieren die een nieuwe plek zoeken. Want een goede studiekeuze veronderstelt tijd. Tijd die ontbreekt wanneer leerlingen na het kerstrapport worden verrast met een advies tot heroriëntering. Om nog maar te zwijgen over een mogelijk gebrek aan plaats, omdat de richting waar ze naartoe willen reeds volzet is. Je zal het maar meemaken in dit vreemde schooljaar.

In januari van studierichting veranderen is een ingrijpende beslissing. Kiest een leerling daar toch voor? Dan hoop ik dat die keuze deel uitmaakt van een langere dialoog tussen schoolteam, leerling en ouders. Een advies richting een andere, nieuwe richting mag nooit als een verrassing komen, maar moet een proces zijn dat al veel langer dan de kerstexamens moet bezig zijn. 

Ik roep scholen op om extra aandacht te hebben voor de nieuwe leerlingen en hen te verwelkomen in hun nieuwe omgeving. Maak met de klasgroep en leerkrachten tijd om hen warm te onthalen, liefst op school. 

Heroriëntering moet de uitzondering blijven

Heroriëntering in januari moet de uitzondering blijven en kan enkel als leerlingen het écht zelf zien zitten. Laat de evaluatie in december dus vooral gericht zijn op feedback. Vraag niet "Kan de leerling in deze richting blijven?", maar wel "Wat is er de komende maanden nodig om in juni te slagen?" Het is de taak van de school om ervoor te zorgen dat wij leren en kunnen slagen.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen