Plantenkweker uit Lochristi vreest stijgende prijzen en administratieve rompslomp door Brexit
Plantenkwekers- en verdelers zijn bang dat een harde Brexit de prijs van de planten zal doen stijgen en dat er heel wat administratie zal bijkomen. Familiebedrijf ZaP International Trade uit Lochristi vreest dat Groot-Brittannië invoerrechten zal heffen. Het bedrijf draait driekwart van haar omzet in Groot-Brittannië.
Als er geen handelsakkoord gesloten wordt tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk,dan is dat een slechte zaak voor familiebedrijf ZaP International Trade uit Lochristi. Het bedrijf verdeelt planten over het Kanaal en vreest dat Groot-Brittannië invoerrechten zal heffen. Dat zou de planten duurder maken waardoor mensen ze niet meer zouden kopen.
Het Verenigd Koninkrijk zal altijd een belangrijke afzetmarkt blijven voor ons
Het bedrijf werkt bijna uitsluitend voor de Britse markt. We zullen andere afzetmarkten moeten zoeken, zegt zaakvoerster Kaat Baertsoen, maar dat is niet gemakkelijk. "Tot vorig jaar ging 95 procent van onze omzet naar het Verenigd Koninkrijk, dus dat is een markt die we zeer goed kennen. We werken al 25 jaar in die markt en willen daar ook wel blijven werken. 't Is ook niet zo evident om een nieuwe afzetmarkt te gaan kiezen. In Europa heb je concurrenten die al veel langer op die markt actief zijn. We zijn wel al actief in Spanje en willen ons binnenkort ook richten op Frankrijk, maar het Verenigd Koninkrijk zal altijd een belangrijke afzetmarkt blijven voor ons."
Langere wachttijden, veel papierwerk en hogere prijzen
Bij een "no deal" komen er sowieso invoerrechten op planten, wat ze duurder zal maken voor de Britse consument. Maar niet alleen de hogere prijzen baren Baertsoen zorgen. "De Brexit zorgt voor een vertienvoudiging van de administratieve rompslomp. Je kan het zo gek niet bedenken en je hebt dan ook nog verschillende platformen waarop je moet werken". Mensen verwijzen wel eens naar de tijd toen er nog douanekantoren aan de grens stonden. "Toen ging het toch ook, zeggen de mensen dan. Maar je kan dat niet vergelijken. Met internet zijn de mensen het gewoon dat ze heel snel alles krijgen wat ze ook maar wensen".
Chauffeurs zijn gepassioneerd door rijden en niet door stilstaan
Kaat Baertsoen heeft ook schrik dat ze vrachtwagenchauffeurs zal verliezen. "Goede vrachtwagenchauffeurs gaan op een bepaald moment, als die files te lang blijven duren, overschakelen naar andere bestemmingen. Chauffeurs zijn gepassioneerd door rijden en niet door stilstaan".
